-
Stort förvärv inom upplevelseindustrin i Stockholm
Moment Group Ab förvärvar aktivitetscenter Ballbreakter Kungsholmen AB.
Ballbreaker är ett aktivitetscenter på 3.900 kvadratmeter beläget på Kungsholmen i Stockholm. Här finns också en servering med mat och dryck där man serverar både lunch och middag. Upplevelsecentret kan ta emot 900 gäster.
I aktivitetscentret erbjuder man både privat- och företagskunder arton bowlingbanor, jaktsimulator, golfsimulatorer, racingsimulatorer, shuffle board, biljardbord med mera. På anläggningen finns även konferensmöjligheter i välutrustade lokaler för upp till 100 personer med tillhörande konferensservice.
Ballbreaker omsätter 60 MSEK och köpeskillingen uppgår till 43 MSEK.
Ballbreakers ledning kommer att vara kvar i bolaget för att fortsätta driva och utveckla verksamheten.
”- Ballbreaker är en framgångsrik aktivitetsanläggning där ledning och medarbetare tillsammans driver verksamheten med både professionalitet och engagemang. Vi vill varmt välkomna dem till vår upplevelsekoncern och är övertygade om att de kommer att passa mycket väl in”, fortsätter Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Om Moment Group AB
Moment Group AB är en stor aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden.
Inom koncernen skapas upplevelser för cirka 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se.
Inom affärsområde Venues driver Wallmans Group fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits och på den femte, Hamburger Börs, skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.
Vill expandera med nya segment
”- Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I februari förvärvade vi Minnesota Communication och utökade därmed affärsområde Event. Nu tar vi nästa steg i vår expansion genom att förvärva Ballbreaker och därmed går vi in i ett nytt och spännande segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj”, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Ägare med långsiktigt ägande
”- Vi känner oss säkra på att Moment Group blir en bra ägare som ser långsiktigt på ägandet och samtidigt har en god förståelse för vår bransch. Det känns verkligen riktigt bra”, säger Anders Nilsson grundare/huvudägare och Jan Eriksson VD/delägare i Ballbreaker.
Tillträdet sker den 1 november 2017.
Källa: Moment Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Moment Group AB
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-