-
Så kan du få din verksamhet att växa
Turismnäringen växer, helt i linje med nationella mål, men vad krävs för att just din verksamhet ska utvecklas?
Jag och min man hade en väl utarbetad plan när vi för några år sedan startade vår restaurang- och boendeverksamhet. Vi lyckades på mindre än tre år omvandla en nedlagd verksamhet till en going business som i fjol överläts till nya entreprenörer. Vägen dit var allt annat än rak och jag vill nu dela med mig ett par av våra framgångsfaktorer.
Fokusera på vad gästen vill ha – hela tiden!
Fokusera på vad gästen vill ha – hela tiden! Utmaningen ligger på det mentala planet – många fokuserar på sin anläggning – inte på vad gästen vill ha. Skillnaden? Den är enorm! Genom att möta varje gäst i dess specifika behov lyfter du gästens upplevelse flera nivåer.
Samarbete är nyckeln
Samarbeta med övriga aktörer i din verksamhets närområde. Alla verksamheter är varandras komplement – inte konkurrent! Tillsammans ökar verksamheterna destinationens attraktionskraft.
Ständiga förbättringar
Glöm inte att göra en omvärldanalys!Analysera och utvärdera din verksamhet kontinuerligt, vad fungerar bra? Vad kan bli bättre? Rangordna förbättringsåtgärderna och genomför först de som ger mest effekt för insatt resurs. Glöm inte bort att underhålla det som fungerar bra.
Bara fantasin sätter gränser!
Jag och min man drivs av att utveckla och utvecklas, som entreprenörer kommer vår drivkraft till sin rätt. Att vara sin egen innebär stor frihet såväl som mycket arbete, något vi trivs med. Kanske lite för väl, det tog ett par år innan vi lärde oss att nyttja perioder med mindre verksamhet till återhämtning. Lagar och regelverk sätter ytterst ramen men i övrigt är det bara fantasin som sätter gränser för vad du som entreprenör kan uppnå!
Vill du veta mer? Besök MLL Management här!
Gästskribent: Maria Ljunggren, MLL Management
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: MLL Management
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
Ett svar till “Så kan du få din verksamhet att växa”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-
En stor del i arbetet när man ska bygga upp en ny verksamhet är att ha en tydlig marknadsföring.
Har under några års tid byggt upp mitt företag Fks Upplevelser i fokus.
Det som är unikt med min verksamhet är aktiviteten för gästen.
När det gäller marknadsföring så försöker jag ha en tydlig linje som jag följer.
Med vänlig hälsning
Fredrik Karlsson