-
Vilka företag har bäst service enligt svenska konsumenter?
ServiceScore® har för sjunde året i rad mätt hur svenska konsumenter upplever vilket bemötande och vilken service de får av olika företag inom besöksnäringen. Statistiken bygger på över 400.000 panelisters åsikter och genomförs med hjälp av ett riksrepresentativt urval via webbpaneler. Nu står det klart vilka företag som har bäst service.
Snabb service = bäst service?!
När det kommer till kategorin Restaurang så ligger MAX, Espresso house och Pressbyrån i topp. När panelisterna fick frågan ”hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service” så svarade 19% att de anser att MAX ger mycket bra service och 32% svarade med att de ger bra service. Detta gör att MAX är bäst i sin klass.
Transport till flygplatser vann
I klassen Transporter på land, ligger Flygbussarna, Arlanda Express och Swebus i ledning. Panelisterna fick samma fråga: ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service?” och då svarade 16% att de anser att Flygbussarnas service är mycket bra medans 33% tycker att den är bra. Med det resultatet vann Flygbussarna kategorin Transporter på land.
De gav bäst service i luften
Samma fråga lyder för nästa kategori, Transporter i luften. Med SAS, Norwegian och BRA i topp så svarade 21% panelister att SAS har mycket bra service och 36% anser att företaget har bra service. Med det antalet så fick SAS de högsta omdömena i sin klass och vann över Nowegian och BRA.
Den bästa hotellservicen
Som fjärde kategori har vi Hotell. Där ses Scandic, Radisson Blu och Elite Hotels högst upp enligt mätningen. Panelisterna har sagt sitt på frågan och med 21% som anser att servicen är mycket bra och 35% av åsikterna som säger att servicen är bra så kommer Scandic etta av företagen i Hotell klassen.
Billigt och bra service – viktigt när man handlar
Sist men inte minst har vi kategorin Hem/inredning/elektronik med IKEA, Kjell & Company och Clas Ohlson i täten. När frågan ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service?” så svarade 30% att de anser att IKEA ger mycket bra service och 36% tycker att företaget ger bra service. Detta gjorde att IKEA är bäst i sin klass enligt svenska konsumenter.
Söker du personal som har öga för service? Lägg ut en platsannons på Turismnytt – då når du rätt kandidater! Läs mer här!
Källa: ServiceScore
Foton: SAS, MAX, Flygbussarna, Scandic Hotels
Text: Isa Mörk
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flygbussarna
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-