-
Exklusiv pop up-restaurang öppnar för andra året – Gastro Natur
Trenden att öppna en tillfällig butik, restaurang eller ett café – en så kallad pop up – har funnits med ett par år och exempel på detta har setts både i Sverige och utomlands. Som med många andra affärsidéer och koncept skapas tids nog en efterfrågan av att utveckla och förnya idén och ta den ett steg längre.
Sveriges mest exklusiva pop up-restaurang
I Närkes vackra omgivningar har en sådan utveckling tagit form då Örebrokompaniet och Roger Hjälm, VD och krögare på Katrinelund i Stora Mellösa, för andra året i rad skapat upplevelsen Gastro Natur som verkligen står ut i mängden. Konceptet är enkelt: att servera mat i toppklass mitt ute i naturen vid ett fåtal tillfällen. För ett lyckat genomförande krävs att många pusselbitar faller på plats – inte minst väder och vind då pop up-restaurangen dukar upp utomhus med himlen som tak.
Under sex kvällar fördelat på tre helger och med tre teman till grund lagar stjärnkocken Roger Hjälm högklassiga måltider bestående av flera rätter med lokala råvaror i fokus. Självklart med tillhörande dryck och tilltugg. Detta beskrivs av Örebrokompaniet som ”Sveriges mest exklusiva pop up-restaurang”.
Tre spännande platser
Årets upplevelser utspelar sig på tre helt olika platser som alla tillför sin charm. Första tillfället ägde rum i slutet på juni mitt i Kilsbergens storslagna natur, vid Gårdsjötorp. För att addera ytterligare en dimension fick gästerna dessutom sitta till bords ”mitt i köket” med kockarna runt omkring som förberedde de olika rätterna.
Vid nästa tillfälle återvände man till förra årets favoritplats (?) och snackis – bokstavligt mitt ute på Hjälmarens vatten! Menyn hämtades givetvis med inspiration från sjö och hav och gästerna fick avnjuta måltiden i ett glashus med horisonten som inramning medan augustisolen sakta gick ner.
Vid det sista tillfället som Gastro Natur erbjuder för denna gång tar man i slutet av augusti åter med sig gästerna till Kilsbergens djupa, dramatiska skogar och landar vid Limstensgruvorna. På denna historiska plats där man tidigare kunnat höra ljuden av gruvdrift ska istället glasklirr, skratt och doften av kulinarisk konst fylla luften. Bergväggarna som har flera decenniers spår av mejslande efter kalksten agerar nu istället som unik inredning.
En hyllad upplevelse
Upplevelsen och initiativet Gastro Natur har hyllats av gästerna och plockats upp i media runt om i landet. Däribland hos White Guide Sverige. För den som är intresserad av att ta del av denna upplevelse – om det kommer ännu en uppföljare – är det ett klokt drag att bevaka Örebrokompaniets kanaler och Katrinelunds hemsida.
- Text: Jessica Kindström
- Foto: Per Knutsson
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-