-
Svenska upplevelseföretag riskerar att missa digitala möjligheter
I somras besökte fler turister Sverige och fler svenskar valde att stanna hemma. Det var en fantastisk sommar för många svenska hotell och vandrarhem. Samtidigt drar upplevelseföretag inte fullt ut nytta av möjligheterna som detta innebär då många av dagens bokningar sker online.
Här kan upplevelseföretag inspireras av en sedan länge digitaliserad hotellbransch. Där välkomnar man fler genom att erbjuda bokning från alla möjliga kanaler. Detta gör också att tid för administration kan istället gå till tid att utveckla företaget och att se efter gästers behov.
En ökad digital mognad behövs
Intresset för upplevelser ökar i Sverige och detta leder till fler initiativ till ökad naturturism. För att upplevelsebranschen och dess mångfald ska kunna växa och bidra till ökad turism, behövs dock en ökad digital mognad likt hotellbranschen.
Exempelvis så har sökningar efter “things to do/activities” + “near me” på mobilen ökat 500% de senaste två åren enligt Think with Google. Människor söker efter upplevelser online både när de är hemma och när de är ute på destinationer.
“Vi på Visit North är positiva till trenden att fler väljer att svemestra, det visar på en hållbar livsstil och att det kan vara lönsamt att satsa på sin passion att erbjuda upplevelser i en bransch som växer i intresse. Idag ser vi dock att många upplevelseföretag går miste om bokningar när de inte möter kundens digitala krav att hitta, boka och betala turer och aktiviteter direkt online.” Säger Johan Ekroth, VD på Visit North. “De företag som lyckas gå från bokning på papper offline, till en effektivare metod som hjälper dem att fånga besökare att boka just deras upplevelser online, skulle kunna öka sina bokningar med 50%.”
Från kaotisk administration till en lugnare tillvaro
En verksamhet som växt i takt med samtiden och gästerna är Café Torpet Marielund, strax utanför Göteborg. De har dubblat sin omsättning från 2018 till 2019 för hela verksamheten.
Utvecklingen från Bed & Breakfast och café till guidade vandringar och välbesökta sommarspelningar innebar en omställning i arbetssätt där digitala verktyg hjälpt dem på vägen. Nu har de en lugnare tillvaro där de kan fokusera på gästerna och deras behov.
“För oss på Café Torpet Marielund blev situationen ohållbar när vi drunknade i bokningar per telefon och mejl, samtidigt som vi skulle hantera den dagliga driften och utveckla vår verksamhet.” Berättar Kenny Eriksson, driftchef på Café Torpet Marielund. “Räddningen på en kaotisk tillvaro blev våren 2019, när vi gick över till bokningar och betalningar online för våra sommarkonserter, som Visit North hjälpt oss att bygga upp. Tack vare konsertbokningar digitalt har vi kunnat hantera ett ökat tryck och erbjuda 50% fler spelningar och ta emot 50% fler konsertbesökare jämfört med förra året.”
3 tips för att bli mer bokningsbar:
1. Tänk som en resenär
Hur letar och väljer du hotell eller resor? Hur bokar och betalar du? Samma förväntningar gäller för upplevelser. Vad är det som gör att den mobilt uppkopplade besökaren ska boka just din upplevelse? Ett tips är att hålla koll på konsumenttrender.
2. Testa och utvärdera i små steg
Börja med att produktifiera och paketera en eller ett par upplevelser för att sedan göra dem boknings- och betalbara online. Det gör att du kan konvertera intresse till direkta bokningar dygnet runt. Utvärdera bokningarna och justera för att enkelt bygga på med fler paketerade upplevelser online.
3. Använd fler distributionskanaler
Förutom synlighet på din egen webbplats och i sociala medier, vilka nätverk kan du samarbeta med för att presentera dina produkter? Vilka fler digitala marknadskanaler och tjänster för resebokning kan hjälpa dina potentiella kunder att hitta dig så du får ännu fler bokningar?
På bilden ser ni teamet på Visit North.
- Text: Visit North & Isa Mörk
- Foto: Visit North (På bild: Teamet på Visit North)
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-