söndag 1 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
    • Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
    • Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
    • Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • WSP-frukost om städer och evenemang
    2019-10-12 19:18

    Hur skapar man en god och hållbar utveckling av städer och evenemang?

    Hur förändras våra stadskärnor?

    Analys- och teknikkonsultföretaget WSP bjöd förra veckan in till en intressant frukost där man bland annat presenterade en rapport man tagit fram som visar på, och analyserar de förändringar som sker i våra stadskärnor i Sverige. Städer och stadskärnor fyller en viktig roll och funktion i våra liv men de genomgår nu en förändringens tid. Redan tidigare när många butiker flyttade ut till handelsplatser i stadens utkant utarmades många städer. Framför allt de mindre och medelstora. Det som sker nu är dock att man på många håll verkar för att skapa en attraktiv stadskärna.
    Sällanköpshandeln står inför stora utmaningar med ökad e-handel, men man ska inte glömma att 90 procent av handeln fortfarande sker i fysiska butiker och det sker en snabb utveckling av nya koncept som kombinerar fysisk handel och e-handel. Något som bidrar till att göra stadskärnorna attraktiva är att antalet hotell, restauranger och caféer ökar. Detta stärker också besöksnäringen som är på frammarsch

    Kartläggning av 67 svenska städer

    För att ha något att utgå ifrån och för att planering och beslut skall kunna baseras på fakta har WSP tagit fram en Stadsbarometern som kartlägger 67 svenska städer med fokus på stadskärnan (de tre största städerna behandlas dock separat då förutsättningarna är lite annorlunda där). Man har tittat på stadens innehåll, hur många som vistas i staden dagtid respektive kvällstid, alltså hur många som bor, verkar och arbetar där samt hur gatuplansverksamheten ser ut för att skapa en bild av vad som skapar en attraktiv stad.
    Man pekar också på att det är viktigt att inse att stadsutveckling handlar om att stärka staden i sin helhet och även stärka den omkringliggande regionen. WSP har sedan rankat stadskärnorna utifrån tio olika parametrar och skapat ett index som de kallar Stadsbarometerindex. Det visar på hur stadskärnan kommer utvecklas i ett bredare ekonomiskt perspektiv. De stadskärnor som toppar listan är Jönköping, Karlstad och Lund.

    Evenemang och evenemangsarenor en vital del i det moderna livet

    Donald Getz, professor emeritus från Calgary i Canada som bland annat varit gästprofessor på flera högskolor i Sverige och forskat inom destinationsutveckling och marknadsföring och är pionjär inom evenemangsturism, var inbjuden som talare vid frukosten och pratade om evenemang i framtidens städer.

    Han lyfte fram att evenemang och evenemangsarenor är en vital del i det moderna livet, men det ställs allt större krav på att de skall vara hållbara. Sportevenemang ökar och deltagarsporter, alltså de som inte är elittävlingar, ökar. Inte minst tävlingar för kvinnor, personer med funktionsvariationer och unga. Fördelen med denna typ av evenemang är att det lockar besökare till stadskärnor och ofta handlar om deltagare och publik som spenderar mycket och inte nödvändigtvis är så oerhört många i antal. Det minskar alltså risken för överturismfenomen.

    En destination som är attraktiv att leva i blir intressantare att besöka

    Om man vill använda evenemang för att öka turismen, både regionalt och i allmänhet, så måste man få till stånd samverkan mellan det privata och det offentliga. Det måste vara tydligt vem som skall göra vad. Som exempel på privata aktörer som lyckats nämnde Donald Getz Fotografiska och ABBA-museet. Det krävs också av turist- och destinationsorganisationer att man sätter invånare och livskvalitet först för att förekomma diskussioner om överturism. Man kan se en rad förändringar i hur turismen används för att skapa ökad nytta i ett vidare perspektiv, inte minst för de som bor och lever på destinationen. Man gör dem delaktiga i evenemang, man vidgar begreppet möten och man gör staden/destinationen attraktiv att leva i, vilket i förlängningen också gör den intressantare att besöka.

    Hur skapar man en god och hållbar utveckling av städer och evenemang?

    Sverige måste bli bättre på kulturella evenemang

    I den avslutande panelen med professor Getz, Anna Haag från Svensk Turism/Visita, Visit Stockholms Caroline Strand och Per Eriksson från City i Samverkan tog man bland annat upp att man måste ta med besöksnäringsaspekterna redan i stadsplaneringen. Arenastaden togs upp som ett exempel på hur evenemangssatsningar kommer befolkningen, i det här fallet de unga, tillgodo. Det sades också att megaevent inte alltid är det bästa. Att istället satsa på mindre evenemang spridda över året ger många positiva bieffekter som bättre livskraft för små verksamheter som affärer som kan ha öppet hela året och handel som ökar generellt. På det viset blir det en ömsesidig nytta för både invånare, besökare och företag. Den största utmaningen för branschen är tillgång på kompetens, men det är väl alla vi som verkar i branschen varse.
    Till sist konstaterades att vi i Sverige är duktiga på idrottsevenemang men däremot kan vi bli mycket bättre på kulturella evenemang. Detta trots att vi är värd för en av världens allra största ”fester”, nämligen Nobelprisutdelningen/-festen. Där har man dock börjat bygga upp mer aktivitet runt just Nobel, vilket vi har sett den gångna veckan.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Vinterturismen fortsätter att växa i Sverige. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
    2025-05-31 18:44

    Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket

    Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.

  • Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag anser att det är glädjande att Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om att införa en miljözon klass 3.
    2025-05-31 17:05

    Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3

    Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.

  • Hur presenterar man en hel region på ett nytt och engagerande sätt? Visit Värmland svar är en digital kampanj där man får matcha med resmål.
    2025-05-30 23:45

    Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj

    Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.

  • M/S Finnsirius är ett av Finnlines fartyg som trafikerar sträckan mellan Kapellskär och Nådendal via Åland.
    2025-05-28 19:04

    Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland

    Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.

  • Det är en ambitionshöjning när regeringen tar viktiga steg för fossilfria flygbränslen enligt Transportföretagen.
    2025-05-28 18:10

    Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen

    Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.

  • SkiStar i samarbete med Luxcuper och We Love Football lanserar en ny fotbollscup i fjällen; Sälen Summer Games 2026.
    2025-05-27 19:56

    SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

    I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.

  • Varje år gör Svensk Camping en klassificering av svenska campingplatser. I år har 14 anläggningar fått fem stjärnor.
    2025-05-27 19:14

    Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser

    Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.

  • Karlskrona, Blekinge. En undersökning av Visit Sweden visar att svenskars attityd till turism är mycket positiv.
    2025-05-27 18:45

    Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister

    Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.

  • Skara Sommarland 2025 - besöksnäring
    2025-05-26 04:13

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

    Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar

  • Robert Pettersson berättar om 30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen.
    2025-05-26 00:42

    Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år

    30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-26 04:13

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...

    • 2025-05-24 19:18

      25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår

      I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...

    • 2025-05-24 23:09

      Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning

      Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...

    • 2025-05-27 19:56

      SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

      I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet