-
Det ena destinationsprojektet avlöser det andra i Båstad
Samtidigt som projektet ”Aktiv Livsstil Båstad & Bjärehalvön” summeras startar ett nytt projekt – ”Från råvara till hållbar mountainbikedestination”. Båstad Turism och Näringsliv fortsätter sin resa mot att bli en top-of mind destination för Aktiv livsstil.
”Vi har höga ambitioner och har som mål att bli en av de starkaste regionerna i Norden inom besöksnäringen. För detta krävs resurser och ett av våra sätt att stärka tillgångarna är att jobba i olika projekt.” Berättar Karin Bengtsson, VD på Båstad Turism och Näringsliv.
Projektet Aktiv livsstil
”Båstad-Bjäre ska bli en top-of mind destination för aktiv livsstil för såväl lokalbon som den nationella och internationella besökaren”.
Det var visionen för projektet Aktiv livsstil som nu efter tre år kan summeras. Syftet var att projektet skulle skapa en ny besökargrupp till Båstad med omnejd och förlänga besöksperioden. Det skulle möjliggöra entreprenörskap och vidareutveckling för nya samt redan etablerade näringsidkare och föreningar inom temat. Temat var Aktiv livsstil med fokus på cykel- och vandringsprodukter.
Positiva spinoff effekter har gjort att staden har nya event att vänta – år 2020 väntar nya event såsom Smaka på Bjäre, VM i slalomskateboard och Abloc Camp. Tack vare projektet har även destinationen haft möjlighet att göra stora marknadskampanjer både nationellt och internationellt.
Nytt projekt – mountainbikeleder
Precis innan jul nåddes Båstad Turism och Näringsliv av det positiva beskedet från Tillväxtverket att ansökan med namnet ”Från råvara till hållbar mountainbikedestination” antagits. Tillväxtverket ser stor potential i Hallandsåsen som cykeldestination.
Projektidén är att profilera och utveckla destinationen Hallandsåsen till en hållbar mountainbikedestination och detta projekt ger möjligheter till en förstudie med inventering av områden och arbetsplaner för både leder och s.k. bikepoints. Det kommer även att arrangeras en ”stigbyggarskola”.
”Vi ser en stor efterfrågan på att anlägga separata mountainbikeleder både bland cyklister och övriga fritidsutövare. Intresset för mountainbikecykling och att vara aktiv utomhus generellt har ökat de senaste åren och för att tillgodose detta behov behövs speciella leder. Såväl invånare som besökare kommer få stor glädje av lederna.” Berättar Projektledare Annika Borgelin.
- Text: Båstad Turism och Näringsliv
- Foto: Båstad Turism och Näringsliv
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-