-
Gotlands Besöksnäring AB vill ta över Almedalsveckan
I början av midsommarveckan kom detta pressmeddelande från Gotlands förenade besöksnäring med tankar om Almedalsveckan. Samma vecka hade studenterna på Yrkesakademins yh-utbildning Affärsutvecklare Besöksnäring presentation av sin alternativa LIA/praktik. När Coronapandemin hindrade dem från att göra den som vanligt blev alternativet istället att ta sig an frågan om hur Almedalen kan utvecklas/förändras i framtiden efter årets ”paus”. Det kommer vi på Turismnytt att berätta mer om senare i veckan.
Pressmeddelande från Gotlands förenade besöksnäring
I förra veckan kommunicerade riksdagspartierna att de vill tidigarelägga och korta Almedalsveckan. Ett välkommet besked som vi från besöksnäringen helhjärtat står bakom och vill vara med och driva igenom.
Gotlands ekonomi är säsongsberoende där årets huvudsakliga intäkter hämtas in under några få sommarveckor. Det har blivit extra påtagligt nu. Samtidigt som det är ett vackert sommargotland vi visar upp under Almedalsveckan, är det en viktig sommarvecka för besöksnäringen. Genom att tidigarelägga veckan frigör vi kapacitet både på transporter och boenden för vanliga sommargäster och vi får på så sätt en välbehövlig ytterligare sommarvecka.
- Det är många företag inom besöksnäringen som drivit på för en utveckling och förändring av veckan och nu är det dags säger Johan Lindvall, ordförande för Gotlands förenade besöksnäring.
- Det räcker inte att tidigarelägga och korta veckan, vi behöver också en tydlig aktör som driver veckan och har mandat att genomföra nödvändiga förändringar som stärker kvalitet och långsiktighet fortsätter Johan Lindvall.
Almedalsveckans marknadsföringsvärde och betydelse för Gotland enormt stor
Almedalsveckans marknadsföringsvärde och betydelse för Gotland går inte att nog poängtera. Varje sommar samlas Sveriges makthavare i Visby och hela Sveriges blickar riktas mot Gotland. Det är en smältdegel av politik, näringsliv, organisationer, diskussioner och planerade och oplanerade möten. Ett slags Sverige i miniatyr som varje år speglar den aktuella samhällsdebatten.
Samtidigt som Almedalsveckan är betydelsefull har den en enorm potential att förstärka sin roll som mötesplats för alla som vill delta i samhällsdebatten. Genom att överlåta driften av Almedalsveckan åt besöksnäringen kan vi öka attraktiviteten och erbjudandet ytterligare, självklart med politiken fortsatt i centrum. Vi säkerställer lägre priser för arrangörerna samtidigt som vi kan ställa krav på kvalitet och innehåll och erbjuda ett starkare värdskap och ett bättre deltagande.
- Vi har tittat på våra vänner som arrangerar Folkemötet på Bornholm. Genom att ta det bästa från Almedalsveckan har de på tio år lyckats skapa en fyra dagars lång mötesplats som lockar lika många till Bornholm som besöker Almedalsveckan. Med tydliga teman och partier som samsas om dagarna. Det kan vi göra också på Gotland säger Frida Ganshed, verksamhetsledare för Gotlands förenade besöksnäring.
- Hittills har Almedalsveckan växt organiskt och det har varit rätt och riktigt så här långt. Men vi tror inte att det räcker framåt. Det behövs tydliga strategier för hur vi kan utveckla veckan långsiktigt säger Frida Ganshed.
- Text: Turismnytt/Gotlands förenade besöksnäring
- Foto: Jakob Norrby
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-