-
Svensk naturturism i topp hos utländska resenärer
Sverige på 2:a plats, bara slaget av Norge, när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Det visar en undersökning bland målgruppen som gjorts på uppdrag av Visit Sweden på besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.
”Just i dessa extraordinära tider med Covid-19, som gjort behovet av social distansering stort, finns många tecken på att ännu fler i världen kommer att efterfråga resor kopplat till naturen. Att i detta läge ha lyckats befästa Sverige som hållbar naturdestination, är otroligt viktigt för besöksnäringen när utländska turister kan, får och vill resa igen. Hållbar naturturism kommer vi självfallet att fortsätta att jobba vidare med.” Säger Jenny Jonevret, programägare för Hållbar Naturturism på Visit Sweden.
Ett mångårigt samarbete
Andraplatsen är en förbättring från en fjärdeplats 2018. Detta är ett resultat av fyra års kontinuerliga och riktade insatser för hållbar naturturism. Som Visit Sweden har genomfört tillsammans med bland annat Tillväxtverket, Naturturismföretagen, regionala turismorganisationer, destinationer och entreprenörer.
Det mångåriga samarbetet med besöksnäringen har resulterat i uppmärksammade internationella kampanjer. Exempelvis Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och The Edible Country, som alla fått stort genomslag på utländska marknader.
Dessutom har det årligen återkommande initiativet ”Forum för naturturism” och värdskapet för Världskongressen för naturturism – Adventure Travel World Summit i Göteborg 2019, bidragit till den förbättrade positionen.
Målgruppen prioriterar hållbarhet
Redan 2018 kunde Visit Sweden konstatera att antalet sökningar på nätet om Sverige i kombination med sökord om natur ökat med hela 28 procent mellan 2017 och 2018; snittet i Europa låg på 11 procent. Men det är först nu 2020, som en förändring i position, nr 2 i världen, kan ses.
”Jag är oerhört stolt över att vi nått det mål vi satte 2016. Nämligen att vi är en av de främst associerade länderna i världen för våra resenärer när det handlar om naturturism på våra fokusmarknader. Detta visar att långsiktigt och metodiskt samverkansarbete ger resultat.” Berättar Jenny Jonevret.
Årets undersökning indikerar att målgruppen till skillnad mot förr inte bara är ute efter naturupplevelser utan har ambitionen att välja leverantörer och resmål som prioriterar hållbarhet.
Om undersökningen:
Undersökningen gjordes av IPSOS på uppdrag av Visit Sweden i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA i mitten av mars 2020. Målgruppen var naturfokuserade nyfikna upptäckare.
Sveriges regering har givit Visit Sweden extra resurser för att öka kännedomen om Sverige som naturdestination internationellt. Satsningen påbörjades 2015 och har formerats i programmet ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Clive Tompsett
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-