söndag 7 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
    • Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
    • Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
    • Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • besöksnäringen
    2020-10-20 16:00

    Visit Stockholm och Tillväxtverket satsar miljoner på besöksnäringen

    Visit Stockholm beviljas stöd av Tillväxtverket för att stärka besöksnäringen i Stockholm. Projektet ska bidra till att små och medelstora företag kan komma stärkta och långsiktigt hållbara ur pandemin.

    En del av projektet ska utveckla digitaliseringens möjligheter för besöksnäringen. Den andra delen tar ett helhetsgrepp om att utveckla evenemangsnäringen i regionen.

    Tillväxtverket har beviljat 50 procent av projektmedlen inom ramen för utlysningen ”Branschsatsning – Rädda företag inom besöksnäringen”.

    Bidrar till stärkt samverkan

    Projektet möjliggör att Visit Stockholm kan leda den strategiska utvecklingen, främja nya affärsmodeller, ge insikter om nya målgrupper och intäktsmodeller för företag i besöksnäringen med utgångspunkt i Corona-krisen.

    Det bidrar till stärkt samverkan mellan besöksnäringens aktörer och säkrar även en hållbar framtid för besöksdestinationen Stockholm.

    ”Projektet möjliggör för små och medelstora företag inom besöksnäringen att utvecklas ut ur en kris som påverkar starkt. Visit Stockholm går in med hälften av summan och ett stort engagemang. Fokus ligger på digital affärsutveckling och evenemang. Med satsningen stärker Stockholm positionen som innovativ och hållbar besöksdestination både internationellt och nationellt. Viktigt för både Stockholm och Sverige.” Säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.

    Tillväxtverkets motivering

    Projektet genomförs med medel tilldelade av Tillväxtverket ur Europeiska regionala utvecklingsfonden. 34 projekt har beviljas anslag inom ramen för det nationella regionalfondsprogrammet som hanteras av Tillväxtverket. Drygt 67 miljoner fördelas med syfte att förbättra förutsättningarna för företag inom besöksnäringen att komma stärkta och långsiktigt hållbara ur pandemin.

    Tillväxtverket har bedömt att projektet ska beviljas stöd av följande skäl:

    Tillväxtverket bedömer att ansökan passar in i sökt utlysning och investeringsprioritering.

    Med insatser inom två block – utvecklingsinsatser för digital utveckling respektive riktade insatser till evenemangsnäringen – adresserar projektet direkt och konkret krisdrabbade besöksnäringsföretag och deras behov under och efter den kris som pandemin Covid-19 framkallat.

    Digitala utvecklingsinsatser riktas mot en bredd av företag. Kompetenshöjande insatser riktas direkt till företagen, därutöver genomförs förutsättningsskapande insatser såsom utveckling av nya digitala lösningar bl.a. med modul med verktyg, modeller, arbetssätt, mediabank med mera.

    Tillväxtverket bedömer att de nya digitala lösningar som skisseras har en innovativ höjd.

    Projektets andra del med inriktning på evenemangsnäringen möter en angelägen utmaning, då evenemangen är en viktig motor för storstädernas besöksnäring.

    Evenemangen stärker och samspelar med många delar av besöksnäringen, varför projektets insatser för att etablera nätverk och stärka samverkansförmågan inom aktörssystemet bedöms som angelägna. Den kunskapshöjning och utveckling av nya affärsmodeller som genom projektet genereras i Stockholm är av nationellt intresse

    Bakgrund – Fördjupa kunskapen

    Pandemin har accelererat digitaliseringen och ställer krav på förmåga att möta nya behov och beteenden. Behovet att utveckla digitala lösningar och förmåga till anpassning för företagen inom besöksnäringen är stort.

    Visit Stockholm har startat ett arbete för att framtidsutveckla besöksnäringen genom en ny digital plattform. En del i plattformen riktar sig till aktörer i Stockholms besöksnäring vilket utgör en bra grund för en ökad samverkan med besöksnäringen.

    De förändringar under krisen som skett innebär att delar av besöksnäringen måste ställa om till nya arbetssätt och målgrupper. Djupare kunskaper behövs för att ytterligare analysera hur främjandesystemet kan stödja denna omställning på bästa sätt. Den digitala affären behöver utvecklas. I projektet sker detta tillsammans med företagen i en anpassad process efter varje företags behov.

    Bakgrund – Event & evenemang

    Evenemangsarrangörerna är mycket hårt drabbade av förbudet mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med över 50 personer.

    Evenemangsnäringen inkluderar en stor mängd små- och medelstora företag. Alltifrån teatrar, konserter och turnéer till nöjesparker och idrottsevenemang. Dessutom påverkas ett stort antal underleverantörer som ofta är specialiserade mikro- och småföretag med unik expertis och kompetens inom sitt område, t.ex. musikproduktion eller ljud- och ljusuppsättningar. Systemet av underleverantörer har tagit mycket stor skada.

    Evenemang sker i störst utsträckning i storstäderna och när de genomförs interagerar branschen med destinationen och det lokala näringslivet.

    Genom att fokusera på evenemang, hållbar destinationsutveckling samt ökad digitalisering och samverkan för innovation kan projektet nå ut och påverka ett stort antal aktörer, utöver de företag som är direkt inkluderade i projektet.

    Bakgrund – Stockholms besöksnäring

    Företagen inom besöksnäringen i Stockholms län är hårt drabbade av pandemins effekter. Rådande förbud, restriktioner och stängda gränser medför att marknaden blir starkt begränsad och företagen tappar stora delar av sin omsättning.

    Merparten av företagen är små med begränsade möjligheter att hantera längre bortfall av besökare eller kunder. Pandemin har skapat nya kundbeteenden och med det behov av anpassning inom besöksnäringen.

    Covid-19 pandemins negativa effekter på besöksnäringen har slagit extra hårt mot Sveriges storstäder och framförallt mot Stockholm. Normalt fungerar Stockholm, Göteborg och Malmö som tillväxtmotorer för besöksnäringen i Sverige.

    När de internationella besökarna uteblir och besökare från Sverige undviker besök i storstäder drabbas besöksnäringen i stadskärnan extremt hårt.

    Läget för stadens besöksnäring är mycket allvarligt, och långt ifrån över. Det framgår tydligt i siffror om gästnätter, framtida hotellbokningar, inställda evenemang och ändrade beteenden vad gäller hur man väljer att resa och uppleva Stockholm.

    • Text: Visit Stockholm
    • Foto: Henrik Trygg
    Tweet
  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet