-
Webbinarier och individuell coachning inom digitalisering
Vem är du?
Jag är konsult på Svensk Destinationsutveckling (SveDest) med huvudinriktning digitalisering. Det är ett område som SveDest haft ökat fokus mot sedan 2016, då jag kom in i bilden. Av förklarliga skäl har intresset för digitalisering ökat extremt det senaste året.
Svensk Destinationsutveckling sa du, vad är det?
Vi är ett konsultbolag med fokus på förändringsprocesser hos destinationer med besöksnäringen som drivkraft. Vi har varit verksamma i och samarbetet med de flesta av landets regioner genom åren och har en gedigen erfarenhet av olika aspekter av besöksnäringen.
Vad gör du på SveDest?
I och med pandemins intåg har digitaliseringen fått en kraftig skjuts. Här utvecklar jag insatser mot destinationer som behöver stöttning i digitaliseringsfrågan. Det innebär strategisk utveckling, webbinarier men även individuell coachning. Alla vet att det är ett viktigt område men få förstår utmaningen i vad det innebär.
Med webbinarier har vi på SveDest under vår och höst haft mini-serier med olika teman som lyfter relevanta utmaningar för regioner, kommuner och företag. Fokus för oss är att bidra till ett proaktivt arbete så att mottagaren på andra sidan skärmen bättre förstår hur hen ska jobba med sin organisation för att bli bättre i frågan om besöksnäring.
Under våren 2020 tog vi fram ett format för individuell coachning där vi tillsammans med beställaren (ofta en region eller ett destinationsbolag) erbjuder företagare i området stöttning i sin verksamhet, med fokus på digitala frågor. Här har vi sett flera intressanta utmaningar för företagen som det egentligen finns enkla svar och lösningar på – men problemet är det att när de tidigare fått svaren är de inte anpassade efter verksamheten eller den befintliga kunskapsnivån inom området.”
Vad får regionerna ut av det här?
Det har varit flera resultat som är konkreta för beställaren. Först och främst får man en anpassad handlingslista utifrån var man är och vad man gör i sitt digitala arbete. Vilka lågt hängande frukter finns det och vilken linje är relevant för oss att arbeta efter?”
Vad för den enskilde företagaren ut av det?
Den individuella coachningen skapar mer autonoma företag där man bättre förstår vikten av digitalt arbete och hur det fungerar att arbeta digitalt i sin kalender. Att mäta, förbereda och lansera en kampanj, som man sedan kan utvärdera mot och göra ännu bättre nästa gång. Bra för företagen = Bra för destinationen
Hur får jag upp annonser och vad är det jag ska titta efter? Här behöver man inte vara 30 år med en universitetsutbildning, vilket vi bevisat genom coachning och det är ganska coolt tycker jag
Vad nu?
”Vill man veta mer tycker jag man ska besöka svedest.se. Ta kontakt med mig den vägen för ett samtal. Samtidigt vill jag understryka tajmingen i att boka in något snarast, då projekt för vinter/vår bokas upp i stadig takt nu, samtidigt som vi har mer spännande saker på gång inom Svensk Destinationsutveckling”
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Privat
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-