-
Göteborg & Co lanserar en ny destinationshemsida
Med nära 2 miljoner unika besökare 2020, är goteborg.com en populär sajt för besökare. Den nya hemsidan har en karta för att upptäcka, uppleva och utforska Göteborg på ett enkelt och inspirerande sätt.
“Här upptäcker du kända och okända smultronställen i Göteborg på ett helt nytt sätt.” Säger Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på destinationsbolaget Göteborg & Co. ”Sajten är bättre, snabbare och lättare att använda. Den nya kartan inspirerar till att upptäcka mer av Göteborg.”
Gör staden enkel att uppleva
Börja på Götaplatsen, upptäck var du kan ta en lunch efter ett besök på Göteborgs Konstmuseum. Följ kartan via Avenyn genom Trädgårdsföreningen, eller över älven till Hisingen. Upptäck nya platser för en rykande färsk kaffe eller en hantverksöl. Ta dig ut i skärgården för en mysig övernattning, en båttur eller för att hyra kajak.
Den nya kartan på goteborg.com gör staden enkel att upptäcka och uppleva.
“Genom att klicka vidare på kartan upptäcker jag mer att se och göra, butiker, restauranger och kaféer som berikar min vistelse i Göteborg.” Säger Andrea Jovell.
Fokus på användaren
I arbetet med att uppdatera sajten har det varit viktigt för Göteborg & Co att utgå ifrån besökarens behov.
”Vid sidan av en rad tekniska förbättringar har personer med olika ålder, kultur och modersmål testat sajten under arbetets gång. De har visat användarens behov och gett viktiga insikter.” Berättar Andrea Jovell.
Hemsidan är tillgänglighetsanpassad och finns just nu på svenska och engelska. En norsk och dansk miniversion skapas under våren.
En smartare sökfunktion
Populärt på sajten är olika guider och artiklar, dessa har destinationsbolaget sett över och givit en smartare sökfunktion så man snabbt hittar både det man letar efter och inspireras vidare.
”Så inspirerande, vilken vacker stad jag bor i, som infödd göteborgare blir jag sugen på att upptäcka mer! Den är lätt och tydlig och har bra kartor. Jag gillar också att det vackra bilder blandas med rörligt innehåll.” Säger Jessica Vialleton, hotelldirektör på Hôtel Eggers.
”Filtrering gör det lätt att söka på de just du vill veta mer om eller är intresserad av just nu. För Universeum är det viktigt att staden har en lättnavigerad hemsida som underlättar besöket och ger värdefulla tips. Sidan ska vara lika lätt att använda inför besöket och som under besöket.” Säger Eric Edblad, försäljnings- och marknadschef på Universeum.
Den nya sajten är framtagen av Valentin Experience tillsammans med Marknad och Kommunikation på Göteborg & Co.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-