-
Hållbarhet ger Kungliga Djurgården kraft i pandemin
Bil- och fossilfritt, hållbar matkultur och öppet, tillgängligt, välkomnande. Kungliga Djurgården i Stockholm satsar på att bli en världsutställning för hållbarhet och presenterar sitt pågående arbete och sina visioner genom en ny hemsida.
“Kungliga Djurgården har välkomnat gäster i 400 år och vi har ett ansvar att se till att vi kan välkomna gäster i minst 400 år till.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter som samlar 55 besöksnäringsaktörer på ön.
Hållbarhet är inget som kan vänta
Sedan flera år tillbaka har därför aktörerna på Kungliga Djurgården samarbetat för en långsiktig hållbar utveckling. Med 15 miljoner besökare ett normalår vill man påverka genom att samarbeta för kloka lösningar i det dagliga arbetet. Men också genom att agera och fungera som ett testlaboratorium och inspiratör för en hållbar besöksnäring i Sverige.
När världen stannade våren 2020 förändrades förutsättningarna att bedriva öns verksamheter helt.
“Hållbarhet är inget som kan vänta bara för att det pågår en pandemi. När våra verksamheter begränsades på grund av covid-19, gav arbetet med våra hållbara satsningar oss kraft.” Säger Camilla Zedendahl vidare.
En kunskapsbank för att inspirera
Coronapandemin har slagit hårt mot besöksnäringen runt om i Sverige. På Kungliga Djurgården har många aktörer tvingats begränsa sina verksamheter, stänga ner eller inte kunnat öppna alls. I ett slag förlorade man tre fjärdedelar av sina besökare.
Nu lanseras sajten sustainable.royaldjurgarden.se som en kunskapsbank för att inspirera varandra och andra att orka hålla i hållbarhetsarbetet i dessa tuffa tider.
Som Skandinaviens främsta attraktion vill aktörerna på Kungliga Djurgården även visa på goda exempel när världen öppnar upp och vara resurs när näringen lyfter Sverige som ett hållbart besöksmål. På sajten, som tagits fram i brett samarbete, samlas information om hur öns aktörer samarbetar kring hållbarhet, deras strategier och insatser, stort som smått.
Djurgårdens röst i en hållbarhetsfilm
Utgångspunkten är de fyra fokusområden man samlas kring. Bil- och fossilfritt Djurgården, Hållbar matkultur, Världsutställning för hållbarhet och Öppet, tillgängligt, välkomnande Djurgården.
“Vi vill berätta vad vi gör, varför vi agerar som vi gör och vad som driver oss på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Därför ställde vi frågan till Björn Ulvaeus om han ville vara Djurgårdens röst i en gemensam hållbarhetsfilm på den nya sajten. Han tackade glädjande nog ja och hjälpte oss att hitta de rätta orden.” Avslutar Camilla Zedendahl.
- Text: Royal Djurgården
- Foto: Royal Djurgården
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-