-
Swedish Lapland skapar tematiska resrutter i Google Maps
Tillsammans med besöksnäringsföretagen och lokala aktörer kommer Swedish Lapland Visitors Board skapa relevanta och intressanta resrutter för bilburna besökare. Direkt i Google Maps.
Vill servera en attraktiv helhetsbild
Med inspiration från bland annat New York som använder Googles företagstjänster för att serva besökare med information och inspiration genomförs denna insats. Som en del av åtgärderna för att återstarta den hårt drabbade besöksnäringen i regionen.
“Genom att ge förslag på olika rutter kan vi presentera mer av vad platsen Swedish Lapland har att erbjuda vare sig besökarna letar efter spektakulära boenden, sevärdheter, badplatser eller gårdsbutiker. Målet är att servera besökaren en attraktiv och lockande helhetsbild med relevanta tips och guidning. Anpassade efter olika målgruppers intressen och drivkrafter.” Säger Maria Sirviö, ansvarig för omvärldsbevakning, insikter och analys av turism och besöksnäring på Swedish Lapland Visitors Board. ”Enligt Googles konsumentrapporter har sökningar på ”längs min rutt” ökat med 1000% globalt. Men även ”nära mig med utomhusservering” har ökat med 900%. Vilket berättar för oss att resenärerna vill hitta trygga upplevelser längs bilresan.”
Resenären litar på Google för tips
Sen tidigare har Google noterat att antal så kallade ’lokala sökningar’ ökat markant. Antal sökningar som inkluderar sökfrasen ’nära mig’ har ökat 150% snabbare än sökningar utan ’nära mig’. Människor söker alltså från den plats de oftast befinner sig på, t.ex. ’restaurang när mig’ eller ’bensinmack nära mig’. Och 74% av de som gör en lokal sökning, besöker platsen inom 24 timmar och 28% av dem genomför ett köp.
Den bilburna resenären som till stor del använder Google Maps för att upptäcka och planera sina resrutter får en helhetsbild genom serverade förslag på tematiska resrutter. I ett digitalt verktyg de redan använder och har förtroende för.
Möter den bilburna resenärens behov
I den nulägesanalys som genomfördes 2019 i syfte att kartlägga företagens behov, hållbarhetsarbete, möjligheter och hinder, svarade majoriteten att det största hindret för destinationen är transporter till och inom Swedish Lapland. Samt infrastruktur såsom skyltning och leder.
”Genom att skapa ett antal digitala tematiska resrutter för bil och husbilar och tips om leder för cykling och vandring i Google Maps med hjälp av Google Transit och Google My Business möter företagen i destinationen Swedish Lapland både den bilburna natur- och kulturintresserade resenärens och företagens behov.” Säger Maria. ”Vi vill lägga krutet på att jobba med innehållet och erbjudandet i digitala verktyg som våra breda målgrupper använder. Via besökarnas mobiler är Google nästan alltid med där de befinner sig. Det finns många bra och alternativa appar som också kan serva besökare med nischad information. Men för en destination av vår geografiska omfattning och breda utbud är Google den strategiskt viktigaste plattformen.”
Inom ramen för ett spännande projekt
Insatsen genomförs inom ramen för ett projekt – Digitala leder/touring routes i destinationen Swedish Lapland som finansieras av Region Norrbotten och Tillväxtverket.
Tillsammans med besöksnäringsföretagen, kulturella- och gröna näringar och lokalbefolkningen skapar Swedish Lapland Visitors Board relevanta och intressanta resrutter för bilburna besökare och alla besökare på plats. Projektaktiviteterna drar igång så fort en projektledare har rekryterats.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
-
Gästbloggare
-