-
Visit Sweden satsar på att locka svenskar i ny nationell kampanj
Intresset för att upptäcka Sverige är stort och fortsätter växa. Närmare 40 procent av svenskarna planerar just nu en Sverigeresa i sommar, enligt en mätning som Visit Sweden gjort.
För att matcha efterfrågan på inspiration till nästa semesterresa finns nu över 600 förslag på resmål och aktiviteter i Visit Swedens nylanserade upplevelseguide www.visitsweden.se
Tipsar om olika upplevelser
Med hjälp av Sveriges nya upplevelseguide kan svenskar snabbt ta sig från inspiration till konkreta tips och bokning.
Många destinationer runt om i landet tipsar om spännande och avslappnande besöksmål. Exempelvis Destination Läckö-Kinnekulle och Höga Kusten deltar.
”Destination Läckö-Kinnekulle är glada över Visit Swedens initiativ till samverkan och hoppas att vi genom att vara en del av kampanjen kan få fler att upptäcka allt som vårt område har att erbjuda i form av natur, aktiviteter, lokal mat och sjönära upplevelser.” Säger Anna Ohlin Ek, VD, Destination Läckö-Kinnekulle.
Marknadsför kampanjen på olika sätt
Visit Sweden fick i december uppdraget från regeringen att marknadsföra Sverige mot den inhemska marknaden. Nu satsar de stort på kampanjen för att nå ut till så många svenskar som möjligt. Detta för att inspirera till att de ska upptäcka mer av och boka sin semester i landet.
De destinationer, organisationer och besöksnäringsföretag som medverkar runtom i Sverige bidrar alla på olika sätt till att kommunicera kampanjen.
“Vi är överväldigade av den positiva responsen som gjort att över 12 000 personer besökt www.visitsweden.se på drygt en vecka.” Säger Angelica Månsson-Gerde, ansvarig för satningen och Head of New Business på Visit Sweden.
Vill visa Sveriges bredd som semesterland
Upplevelseguiden har tagits fram av Visit Sweden i samverkan med regionala turistorganisationer, lokala destinationer och besöksnäringsföretag för att visa på den enorma bredd som Sverige som semesterland erbjuder.
Fokus har varit att lyfta upplevelser som kanske inte är de mest kända, spridda över hela landet och som kan besökas även utanför högsäsong.
Genom att svara på tre enkla frågor genereras fem tips på vad du kan uppleva i din närhet där du befinner dig (du kan ändra inom vilket avstånd du vill få tips).
Du hittar upplevelseguiden här.
- Text: Visit Sweden & Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Linnéa Gustafsson
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-