-
Destination Östersund flyttar – satsar fortsatt på fysisk turistbyrå
Det är på Storgatan, i det dynamiska området kring Zätagränd som de nya lokalerna för besöksservice och kontor tar plats. Destination Östersund hade under en tid letat efter nya lokaler när valet föll på Diös lokalförslag på Storgatan.
Flytten är en satsning och utveckling av hela bolaget. Där förutsättningar för destinationsutveckling och en modernare och mer behovsanpassad besöksservice står i centrum. Inflyttning beräknas ske i början av December.
“Vi är övertygade om att Destination Östersunds etablering på Storgatan, som blir mitt i ett kvarter med levande stråk och ett naturligt flöde av människor, kommer innebära en win win-situation för stadens besökare och Turistcenter. Vi lägger stor vikt vid smarta helhetslösningar som nyttjar lokalerna på bästa sätt för att skapa attraktiva ytor som är långsiktigt hållbara.” Säger Johan Fryksborn, affärschef, Diös Östersund/Åre.
Bättre anpassade för hur verksamheten ser ut idag
Destination Östersund har i uppdrag att direkt och indirekt samordna, driva och initiera gemensamma frågor som utvecklar Östersund som destination. De ska utveckla besöksnäringen och förstärka samhörigheten mellan olika aktörer.
“Vi har sedan länge letat efter andra lokaler och nu har vi hittat lokaler som fortsatt är centrala med ytor som är bättre anpassade för hur verksamheten ser ut idag. Området runt Z-gränd är spännande och inne i en expansiv fas. DIÖS som fastighetsägare har gott om planer och vi är övertygade om att områdets position kommer att förstärkas under de kommande åren.” Säger Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund.
Navet i servicen till såväl besökaren som invånaren
Turistcenter är ett av bolagets fyra verksamhetsområden. De nya lokalerna på Storgatan fokuseras mot att bli ännu mer inbjudande och tillgängliga för såväl verksamhetens medarbetare som besökare.
“Många väljer att besöka oss, framför allt utländska gäster, men även svenska besökare som vill ha personliga tips och hjälp att ”sålla” i det digitala utbudet av information.” Berättar Anna Borg, Turistcenteransvarig på Destination Östersund. ”Våra gästundersökningar visar att de som besökt vårt Turistcenter har tagit del av ett större utbud på destinationen än de som inte besökt oss. Det ger högre omsättning till våra besöksnäringsföretag och gästen är nöjdare med sin vistelse. Vårt Turistcenter kommer fortsatt att vara navet i servicen till såväl besökarna som stadens invånare. I de nya lokalerna kommer man fortsatt att kunna få turistinformation, men i mer ändamålsenliga lokaler.”
- Text: Destination Östersund
- Foto: Nestorville
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-