-
Ny kurs i digital marknadsföring – skräddarsydd för besöksnäringen
I dagarna lanserar Marcus Ståhl på Fjällbyrån en helt ny kurs i digital marknadsföring. Kursinnehållet är anpassat för dig som är verksam i besöksnäringen och antingen driver eget eller jobbar som marknadsförare.
”Jag har under flera år sett hur många besöksnäringsföretagare sliter med sin marknadsföring och det är det som motiverat mig att sätta ihop kursen. Jag vill försöka bidra till minskad ångest och effektivare marknadsföring.” Det säger Marcus Ståhl när Turismnytt frågar honom om den nya kursen.
Allt material är tillgängligt digitalt
Kursen ligger på den nya utbildningsplattformen digitalbootcamp.se som även den drivs av Fjällbyrån, där det även finns möjlighet för andra kreatörer och utbildare att skapa egna kurser. Fjällbyråns kurs heter Digital Marknadsförare Besöksnäringen och innehållet är omfattande för att möta näringens behov.
Kursen består dels av 10 lektionsfilmer om ca 20-30 minuter styck. Dessa tar upp viktiga ämnen som målsättning, analys och uppföljning, Content marketing för besöksnäringen, Sökmotoroptimering och Digital annonsering med mera. Utöver det inkluderas 15 instruktionsfilmer som är mer konkreta. Samt sex mallar som ska underlätta för företagaren att komma igång och jobba effektivt.
”Många vet att de borde jobba på ett annat sätt med sin marknadsföring men ofta stöter man på problem, man vet inte var man ska börja med sin hemsida, hur man ska filma med mobilen eller vad man egentligen ska göra med Google My Business eller Google Analytics. Därför finns instruktionsfilmerna som ska hjälpa kursdeltagarna att ta sig vidare och lösa sina aktuella problem eller utmaningar.”
Allt material är tillgängligt digitalt och som företagare kan man enkelt betala för kursen direkt online redan idag. Om man vill kan man också addera individuell rådgivning där man tillsammans med Marcus kan lösa sina mest aktuella behov live.
Vill skapa förändring på riktigt
Marcus Ståhl är ofta anlitad som föreläsare och rådgivare inom marknadsföring, bland kunderna finns exempelvis IHM Business School, Bergs School of Communication, Region Örebro Län, STUA, Destination Bergslagen och Visit Sweden.
”Att föreläsa är superkul och jag hoppas att jag kan tillföra lite nya insikter och inspiration. Men risken är stor att deltagarna efter en föreläsning återgår till gamla hjulspår och till den dagliga verksamheten. Då är mitt bidrag inte så stort som jag hade önskat. Min förhoppning är därför att fler ska vilja kombinera min nya kurs med liveföreläsningar. Då har vi verkligen chans att förändra ett beteende.” Avslutar Marcus.
Läs mer om kursen Digital Marknadsförare Besöksnäringen.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Privat
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-