-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Tillväxtverkets rapport ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” visar att besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera och behålla personal.
Men hur kan vi skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt?
Blir arbetslivets förlängda arm i klassrummet
Arbetsmarknadskunskap är ett franchise-koncept som används för att ge barn och ungdomar information och underlag till beslut om studier och yrkesval. Samt att inspirera ungdomar till bristyrken. I nuläget är 80 kommuner ansluta och nära 60 000 elever deltog i insatser under 2021. Arbetsmarknadskunskap drivs av och för arbetsgivare. Det övergripande syftet är att skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt.
Maria Åberg, regionchef på Jämtland/Härjedalen på Handelskammaren i Mittsverige, berättar:
”Vi har 6 medarbetare som arbetar som projektkoordinatorer i hela Mittsverige och möter barn och ungdomar dagligen. Med utgångspunkt i den löpande dialogen med arbetsgivare från olika branscher blir de arbetslivets förlängda arm i klassrummet. Alla har en unik förmåga att kommunicera på ett intressant sätt som verkligen fångar målgruppen. Eftersom de utgår ifrån ett samtal på barnen och ungdomarnas nivå.”
Effektfullt för att stötta eleverna att göra yrkesval
Maria Åberg förklarar att med utgångspunkt i en genomarbetad pedagogisk modell kan projektkoordinatorerna verkligen påverka och inspirera alla elever de möter.”Vi tar löpande med oss representanter från en arbetsgivare in i klassrummen. Som kan stötta upp i samtal och bekräfta det som sägs klassrummet. Sammantaget blir det mycket effektfullt för att stötta eleverna att göra genomtänkta studie och yrkesval som ligger i linje med regionens och kommunernas kompetensbehov.”
Får möjlighet att påverka bilden av branschen
Maria Åberg berättar att de även arbetar med Branschfokus. Vilket innebär att de tar med sig målgruppen ut till en arbetsgivare. Eleverna får se hur en arbetsplats ser ut, vilka som jobbar där och vad som händer på fikarasterna.
”De får en möjlighet att skapa en egen bild av hur olika branscher ser ut och vilka yrken som finns representerade hos olika arbetsgivare. Arbetsgivaren får i sin tur chansen att lära känna sin framtida arbetskraft och lyssna in vad de värderar hos en framtida arbetsgivare. Besöksnäringen är en bransch som vi ofta återkommer till vid dessa aktiviteter, eftersom den är viktig för vår region. Genom Branschfokus så får arbetsgivaren möjlighet att påverka elevers bild av branschen som attraktiv att jobba inom. Det är också ett viktigt bidrag till att stärka kompetensförsörjningen inom branschen.”
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-