-
Blogginlägg: En handbok i att paketera turism, nu!
Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kunskap. Så oändligt bra. Att åka till varandra och uppleva det lokala, traditioner, mat, design, vardagslivet. Visit Sweden har tagit fram en studie tillsammans med Tillväxtverket. Jag har kikat på webbinariet en timma med kunniga Jenny Jonevret, VD Susanne Andersson och kollegor. Kika du också, eller läs rapporten. Visst känns det inspirerande att bara sätta igång? Och göra som de säger: Identifiera, paketera och marknadsföra.
Orättvist att några måste betala
Eller, vänta nu. Det här med att ta betalt för natur- och kulturupplevelser, hur enkelt är det? Var har vi alla goda exempel och entreprenörer? Jo jag vet att det finns grymma undantag, humlor som inte borde kunna flyga men gör det ändå. De berikar allas våra liv, hej! Sverige rymmer dessutom gott om skickliga hantverkare som gör fantastiska alster av till exempel ull, ideella krafter som håller hembygdsgården öppen och naturälskare som inventerar allt från svalor till gullviva.
Vi har vant oss. ”De på kommunen” ska tillhandahålla stränder, vandringsleder, grillplatser. Kort och gott friluftslivet ska gå på skattsedeln. Så är vi vana. Blir det då inte lite orättvist om endast de som betalar för sig ska få unika upplevelser som kapitaliserar på den gemensamma naturen och kulturen?
Frivilliga när andan faller på
Tro mig, detta med paketering är svårt. Ideella krafter är inte sugna att hålla öppet eller baka tunnbröd på särskilda tider i särskild omfattning, man är van att göra lite som andan faller på, helt frivilligt. Hur ska entreprenören kunna paketera osäkra öppettider? Under mina två år på Turistsportlinjen i Kiruna fick vi ligga 25 veckor i fält. Men redan då pratades det väldigt lite paketering och prissättning.
Jag längtar efter en tvilling till kulturturism-studien. En handbok som kan visa: Gör såhär, lär av dessa affärsmodeller, paketera så här, ta bra betalt. För som jag ser det efter 30 år med besöksnäringen är det mycket enklare att säga än att göra.
Gårdsförsäljning
Och för hela Sveriges skull, upplevelser, arbetstillfällen, landsbygd, mobilisering, resiliens: Se till att tillåta gårdsförsäljning genast, så kan dessa duktiga mat- och dryckeshantverkare utgöra navet i en lokalt framväxande besöksnäring. Och vi andra kan koppla på vår övernattning och krydda upp med ännu fler kultur- och naturupplevelser för en betalningsvillig marknad.
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/kulturturism/svensk-kulturturism/
Här kan du läsa mer om Andrea och fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pixabay och RitaE
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Svedest samlade representanter för tre Europeiska destinationer och andra intresserade till en innehållsrik kunsk...
-
-
Gästbloggare
-