-
Niklas Wede, ny marknads- och affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board
Niklas Wede, med erfarenhet från både besöksnäringsentreprenörskap och Sveriges enda hållbarhetsmärkning inom natur- och kulturturism, ansluter som en nyckelspelare för utveckling av innovativa upplevelser riktade mot den internationella resemarknaden. Som marknads- och affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board kommer Niklas att bidra till att stärka besöksnäringen i Sveriges arktiska destinationer.
”Niklas är en värdefull tillgång för turismutvecklingen i länet. Med insikter i regenerativt turismarbete och strategier för att utnyttja näringens potential.” Säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board.
Förenar passionen för besöksnäringen och kunskaper från hållbarhetsarbete
Niklas Wede har varit med och grundat eko-lodgen Arctic Retreat. Han har ansvarat för hållbarhetsmärkningen Nature Best Sweden och dess ackreditering enligt GSTC – Global Sustainable Tourism Councils globala hållbarhetskriterier.
”Att kliva in i denna roll ser jag som en spännande möjlighet att förena min passion för utveckling inom besöksnäringen och kunskaper från bland annat nationellt hållbarhetsarbete.” Säger Niklas Wede. ”Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med lokala företagare för att diskutera nya, hållbara reseupplevelser som inte bara lockar internationella besökare, men också bevarar vår fantastiska natur och kultur för framtida generationer.”
Vill stärka konkurrenskraft och hållbar utveckling i regionen
Rollen som marknads- och affärsutvecklare är inte ny i organisationen. Men den är i ständig förändring med anledning av omvärldstrender och lokala besöksnäringsföretagares prioriteringar och behov.
”Vår verksamhet strävar efter att vara Arktis mest ansvarsfulla resmål, engagera externa intressenter och stärka företagens utvecklingsmöjligheter.” Säger Johanna Ögren, Head of Market and Business Development.
Med egenutvecklade eller externa beprövade verktyg och metoder kommer Niklas och teamet stödja lokala företag genom workshops, coaching och webinar. Allt för att stärka konkurrenskraft och hållbar utveckling. Niklas Wede tillträder tjänsten den 26 februari.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
-
Gästbloggare
-