-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning av alkoholdrycker börja gälla från och med den 1 juni 2025.
”De skånska mikrobryggerier, likt den vi besökte i Vittsjö är perfekta exempel på vad vi vill uppnå. Besökare får inte bara en fantastisk matupplevelse utan även möjligheten att köpa med sig en bit av Skåne hem.” Säger Martin Hallander (KD) som besökte Vittsjö Vingård i somras.
Öppnar nya möjligheter för småskaliga producenter
EU-kommissionen, som övervakar att EU:s gemensamma regler efterlevs, har inte lämnat några synpunkter på regeringens förslag. Därmed kan regeringen gå vidare med sina planer för gårdsförsäljning. Socialminister Jakob Forssmed uppger att regeringen kommer lämna sin proposition till riksdagen för behandling den 21 januari.
Enligt Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen, är det här ett historiskt besked som kommer att stärka den svenska dryckesbranschen och öppna nya möjligheter för landets småskaliga producenter av sprit, öl, vin, cider och andra hantverksdrycker.
”Det här är en milstolpe för dryckesbranschen och för svensk livsmedelsproduktion. Gårdsförsäljning kommer inte bara gynna producenterna utan också bidra till ökad turism, landsbygdsutveckling och fler arbetstillfällen. Nu kan våra medlemmar som omfattas av gårdsförsäljning äntligen börja förbereda sig på riktigt.” Säger Sara Sundquist.
Fokuset ligger på att stärka upplevelser och turism
Med den nya lagstiftningen kan svenska producenter sälja sina produkter direkt till konsumenter i anslutning till sina produktionsanläggningar, under förutsättning att det sker vid ett arrangerat besök. Detta knyter gårdsförsäljningen till besöksnäringen och innebär att fokus ligger på att stärka upplevelser och turism.
”Regeringens förslag om gårdsförsäljning innehåller en hel del onödiga begränsningar, inte minst vad gäller produktionsvolymer. Men det är ändå ett glädjande och efterlängtat steg som nu tas. Besökare ska självklart kunna ta med sig en souvenir hem från producentbesöket. Samtidigt som producenterna kan stärka sina varumärken och utveckla sin verksamhet. Från och med den 1 juni blir Sverige lite friare, lite roligare och lite mer som övriga Europa.” Avslutar Sara Sundquist.
Fakta om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker
Regeringen vill att småskalig försäljning av alkoholhaltiga drycker införs den 1 juni.
◆ Vid varje enskilt tillfälle ska en kund få köpa upp till 0,7 liter sprit samt tre liter vardera av vin, starköl och andra jästa drycker.
◆ Runt 600 bryggerier, destillerier och vingårdar berörs av förslaget.
◆ Villkoret för att kunna sälja är att tillverkarens årsproduktion inte överstiger 75 000 liter spritdrycker, 400 000 liter jästa alkoholdrycker med upp till 10 volymprocent alkohol och 200 000 liter jästa alkoholdrycker med mer än 10 volymprocent alkohol.
◆ För vintillverkare gäller dessutom att vinet måste framställas av druvor från gårdens egna odlingar.
- Text: Livsmedelsföretagen & Kristdemokraterna Region Skåne
- Foto: Livsmedelsföretagen
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-