-
Afrikansk svinpest: naturturismföretag drabbade och en del av åtgärderna
Oron och frågorna är många över svinpestens utveckling bland naturturismföretag i den smittade zonen. Det gäller också de som har verksamhet nära den smittade zonen. Här är en nulägesbild från Naturturismföretagen med förslag på åtgärder och identifierade behov.
Flera påverkas redan nu och många tänker med oro på framtiden. Både om avstängningen blir långvarig och även på om zonen utökas.
Drabbade företagare fick möjlighet att prata med branschen
11 september bjöd Naturturismföretagen in naturturismföretagare verksamma i och i anslutning till den avspärrade zonen till ett dialogmöte. Ett drygt tjugotal företagare deltog samt ett antal representanter från destinationer, visitorganisationer samt näringslivsansvariga på kommunnivå.
Syftet var att samlas så att drabbade företagare fick möjlighet att prata med varandra och med Naturturismföretagen som branschförening, och dels att ta upp det mest huvudsakliga – hur restriktionerna slår mot enskilda företag.
Företagen i aktuellt område är sedan tidigare i sommar hårt drabbade av först torka och sedan översvämningar. Samtidigt är många fortfarande i omstart efter Coronapandemin. Situationen är därför ansträngd i grunden och många småföretagare i branschen är rätt slitna.
Naturturismföretag – påverkas på flera sätt
Företag som bedriver naturturism, där eko- och kulturturism ingår, har bred spännvidd i verksamheterna. De erbjuder guidningar, med olika inriktningar, olika slags äventyrsupplevelser och kursverksamhet, driver boenden, småskalig livsmedelsproduktion, många har också restaurang- och kaféverksamhet där lokala produkter är basen.
Branschen kännetecknas dessutom av att verksamheter bedrivs i nära samarbete med andra lokala entreprenörer och leverantörer. Därför påverkas de av svinpesten på flera olika sätt. Många arbetar mot en internationell marknad och ligger minst i ett år före, till och med två år, i planering och bokningar.
Finns en oro för att gemene man inte förstår allvaret
Generellt finns en oro för att gemene man inte förstår det allvarliga i läget och ändå visats i det förbjudna, sprider smittan vidare så att ett större område blir påverkat.
Det finns också en oro för hur andra branscher som är aktiva i området agerar. Det avspärrade området är ”fullt med bärplockare” som flera av företagen på mötet upplever det, samt att de inte vet vem som tar ansvaret. ”Ska jag som företagare ringa 112, eftersom det är polismyndigheten som har ansvaret för att det inte görs avträdelser från sådana här förbud?”, undrar en av deltagarna.
Det är uppenbart att flera företag som levererar svamp och bär till matindustrin verkar i området och att nå dessa med information snarast måste ses som en högt prioriterad uppgift för Jordbruksverket och Livsmedelsverket.
Kommer naturturismföretag få möjlighet till eventuellt stöd?
Naturturism är en näring. Men företagen upplever inte att det talas om dem när det kommer till information och kommunikation om svinpesten. Det är jord-, skogsbruk och jakt som är fokus i dialogen kring den pågående smittosituationen.
Oron är stor att naturturismföretag inte kommer att få möjlighet till eventuellt stöd eftersom de inte innefattas i nuvarande dialog. Här behövs snabbt besked eftersom näringen är under tillväxt från den förödande pandemin.
”Det är viktigt att komma ihåg att natur ofta är reseanledningen och att turismen är en nätverksekonomi. Om den småskaliga naturturismen slås sönder på grund av uteblivna ersättningar kommer det att få förödande konsekvenser för svensk landsbygd. Detta gäller också basservicen i ett område av denna karaktär. Stöd måste också riktas till service som livsmedelsaffärer, tankställen, småskaliga livsmedelsproducenter och företag som kör personlogistik.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare i Naturturismföretagen.
Den direkta påverkan flera av företagarna redan märker är avbokningar, oro bland gäster som planerar att komma och många gäster som har frågor och är rädda. Där är det enskilda företaget inom naturturism en styrka att räkna med – får de konkret och tydlig information kan de också hjälpa till att sprida den till besökare.
Många tänker på framtida planeringar och investeringar
Företag inom naturturism har naturligt en mycket god lokalkännedom. Kommuner, länsstyrelsen och Jordbruksverket skulle enkelt kunna nå ut med skyltar och information på plats genom att använda sig av den lokala kompetensen. Företagaren är också van att kommunicera på olika språk. Så en snabbt upprättad roll som tillsynsman i det berörda området kan enkelt minimera risken att utländska besökare som inte läser på Jordbruksverkets webbsida hamnar på fel ställen.
”Naturturistiska företag är en outnyttjad resurs i svensk förvaltning av naturområden generellt. Det blir extra tydligt i en situation som denna, då det enkelt skulle kunna mobiliseras flera kompetenta tlllsynspersoner som kan möta de turister som inte läser på Jordbruksverkets hemsida utan kör till den där vackra ställplatsen som lyfts fram på webben precis som vanligt. Naturturism ”syns” väldigt lite i Sverige generellt. Så det är lätt att missa att väldigt många besökare rör sig i skogarna i september, särskilt i Västmanland/Dalarna och andra områden som har stor dragningskraft på den internationella marknaden. Det kan vara avgörande att nå just dessa besökare för att säkerställa att smittan inte sprids utanför det stängda området.” Fortsätter Camilla.
Många tänker också på sin framtida planering och planerade investeringar i verksamheterna, ”ska man dra i handbromsen redan nu”, är en fråga som en av deltagarna ställer sig. En deltagare, som fått projektpengar för att utveckla besöksmiljöer, oroas över vad som händer om de inte kommer kunna genomföra projektet i den tid som krävs på grund av restriktionerna.
Många naturturismföretag ser också en oro på tillgången till att lokalt producerade livsmedelsprodukter, som de använder i din verksamhet. ”Det kan bli stor brist nästa år”.
Identifierade behov på riktigt kort sikt:
◆ Gemensamt skyltmaterial på olika språk som sätts upp både i anslutning till det avspärrade området och inom området. ”Hjälp människor att göra rätt!”.
◆ Säkerställ att primärproducenter inom bär och svamp inte rör sig i området.
◆ Klargör situationen kring ersättning för naturturismföretag. Avbokade gäster måste ersättas. Det gäller även företag som finns utanför zonen men som har aktiviteter inom det stängda området.Identifierade behov på kort sikt:
◆ Definitionsarbete pågår och det blir hela tiden mer tydligt. Men vi ser att det är viktigt att tänka på tillgänglighet utifrån ett gästperspektiv och målpunkter som exempelvis ett utsiktstorn, en brygga, en sjö.
◆ Klargör redan nu vad som gäller under vintersäsongen. Är långfärdsskridsko och andra isaktiviteter möjliga?
◆ Går det i en kommande fas att ta fram undantag för att vistas i området? Det vill säga att med guidade turer som leds av en expert ändå tillåta att ta med gäster ut i området.
◆ Flera som erbjuder boende har besök av människor med hundar som deltar i olika slags hundkurser eller tävlingar. Är det möjligt att stängsla in ett område och då kunna genomföra
hundverksamheten där?
◆ Avsaknad här och nu hur den långsiktiga strategin ut för hanteringen av svinpesten ser ut. Inklusive en konkret handlingsplan.I ett större perspektiv – använd föreningen och företagen
Naturturismföretagen och de företag som var med i dialogmötet ser att naturturismföretagares kunskaper bör tas till vara. På det sättet kan man redan nu mota Olle i grind, och begränsa den långsiktiga påverkan på branschen och turismnäringen i området.
◆ Använd naturturismföretag i arbetet mot svinpesten. De har extremt god lokalkännedom, är vana att möta gäster och är måna om att hjälpa till att säkerställa att smittan begränsas så snabbt som möjligt – och företag i området har just nu näringsförbud så de har tid. Skapa roller som tillsynsmän, säkerställ att skyltar kommer upp extremt fort.
◆ Låt arrangerade guidningar, av dem som kan och vet vad som gäller, göra att besökare kan komma in i området ändå. De får lära sig hur man ska bete sig i en avstängd zon. ”Västmanland har inte stängt”, sa en av dialogmötesdeltagarna. För det finns en oro för att det är så som avstängningen av området kan uppfattas.
◆ Visit Sweden behöver avsätta resurser för en större kampanj när läget klarnar. Det är lätt att varumärket Sverige kommer att förknippas med svinpest och spärr.
”På lite längre sikt är det oerhört betydelsefullt om vi kan hitta en form för arbete i drabbade områden där gäster kan lotsas ut av kompetenta och kanske specialutbildade företagare. På så sätt skapar vi både en kunnig massa av besökare och en hållbar tillväxt av naturturism vilket gynnar svensk besöksnäring och svensk landsbygd.” Avslutar Camilla Jönsson.
Läs mer om Naturturismföretagen på Turismnytt här.
Håll dig uppdaterad om svinpesten
Jordbruksverket har en sida om utbrottet av Afrikansk svinpest på sin hemsida. Den uppdateras kontinuerligt och det är möjligt att prenumerera på uppdateringar.
- Text: Camilla Jönsson/Naturturismföretagen
- Foto: Jordbruksverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-