onsdag 25 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
    • Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
    • Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • En karta över den smittade zonen från Jordbruksverket. Naturturismföretag oroar sig över svinpestens utveckling.
    2023-09-12 16:16

    Afrikansk svinpest: naturturismföretag drabbade och en del av åtgärderna

    Oron och frågorna är många över svinpestens utveckling bland naturturismföretag i den smittade zonen. Det gäller också de som har verksamhet nära den smittade zonen. Här är en nulägesbild från Naturturismföretagen med förslag på åtgärder och identifierade behov.

    Flera påverkas redan nu och många tänker med oro på framtiden. Både om avstängningen blir långvarig och även på om zonen utökas.

    Drabbade företagare fick möjlighet att prata med branschen

    11 september bjöd Naturturismföretagen in naturturismföretagare verksamma i och i anslutning till den avspärrade zonen till ett dialogmöte. Ett drygt tjugotal företagare deltog samt ett antal representanter från destinationer, visitorganisationer samt näringslivsansvariga på kommunnivå.

    Syftet var att samlas så att drabbade företagare fick möjlighet att prata med varandra och med Naturturismföretagen som branschförening, och dels att ta upp det mest huvudsakliga – hur restriktionerna slår mot enskilda företag.

    Företagen i aktuellt område är sedan tidigare i sommar hårt drabbade av först torka och sedan översvämningar. Samtidigt är många fortfarande i omstart efter Coronapandemin. Situationen är därför ansträngd i grunden och många småföretagare i branschen är rätt slitna.

    Naturturismföretag – påverkas på flera sätt

    Företag som bedriver naturturism, där eko- och kulturturism ingår, har bred spännvidd i verksamheterna. De erbjuder guidningar, med olika inriktningar, olika slags äventyrsupplevelser och kursverksamhet, driver boenden, småskalig livsmedelsproduktion, många har också restaurang- och kaféverksamhet där lokala produkter är basen.

    Branschen kännetecknas dessutom av att verksamheter bedrivs i nära samarbete med andra lokala entreprenörer och leverantörer. Därför påverkas de av svinpesten på flera olika sätt. Många arbetar mot en internationell marknad och ligger minst i ett år före, till och med två år, i planering och bokningar.

    Finns en oro för att gemene man inte förstår allvaret

    Generellt finns en oro för att gemene man inte förstår det allvarliga i läget och ändå visats i det förbjudna, sprider smittan vidare så att ett större område blir påverkat.

    Det finns också en oro för hur andra branscher som är aktiva i området agerar. Det avspärrade området är ”fullt med bärplockare” som flera av företagen på mötet upplever det, samt att de inte vet vem som tar ansvaret. ”Ska jag som företagare ringa 112, eftersom det är polismyndigheten som har ansvaret för att det inte görs avträdelser från sådana här förbud?”, undrar en av deltagarna.

    Det är uppenbart att flera företag som levererar svamp och bär till matindustrin verkar i området och att nå dessa med information snarast måste ses som en högt prioriterad uppgift för Jordbruksverket och Livsmedelsverket.

    Kommer naturturismföretag få möjlighet till eventuellt stöd?

    Naturturism är en näring. Men företagen upplever inte att det talas om dem när det kommer till information och kommunikation om svinpesten. Det är jord-, skogsbruk och jakt som är fokus i dialogen kring den pågående smittosituationen.

    Oron är stor att naturturismföretag inte kommer att få möjlighet till eventuellt stöd eftersom de inte innefattas i nuvarande dialog. Här behövs snabbt besked eftersom näringen är under tillväxt från den förödande pandemin.

    ”Det är viktigt att komma ihåg att natur ofta är reseanledningen och att turismen är en nätverksekonomi. Om den småskaliga naturturismen slås sönder på grund av uteblivna ersättningar kommer det att få förödande konsekvenser för svensk landsbygd. Detta gäller också basservicen i ett område av denna karaktär. Stöd måste också riktas till service som livsmedelsaffärer, tankställen, småskaliga livsmedelsproducenter och företag som kör personlogistik.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare i Naturturismföretagen.

    Den direkta påverkan flera av företagarna redan märker är avbokningar, oro bland gäster som planerar att komma och många gäster som har frågor och är rädda. Där är det enskilda företaget inom naturturism en styrka att räkna med – får de konkret och tydlig information kan de också hjälpa till att sprida den till besökare.

    Många tänker på framtida planeringar och investeringar

    Företag inom naturturism har naturligt en mycket god lokalkännedom. Kommuner, länsstyrelsen och Jordbruksverket skulle enkelt kunna nå ut med skyltar och information på plats genom att använda sig av den lokala kompetensen. Företagaren är också van att kommunicera på olika språk. Så en snabbt upprättad roll som tillsynsman i det berörda området kan enkelt minimera risken att utländska besökare som inte läser på Jordbruksverkets webbsida hamnar på fel ställen.

    ”Naturturistiska företag är en outnyttjad resurs i svensk förvaltning av naturområden generellt. Det blir extra tydligt i en situation som denna, då det enkelt skulle kunna mobiliseras flera kompetenta tlllsynspersoner som kan möta de turister som inte läser på Jordbruksverkets hemsida utan kör till den där vackra ställplatsen som lyfts fram på webben precis som vanligt. Naturturism ”syns” väldigt lite i Sverige generellt. Så det är lätt att missa att väldigt många besökare rör sig i skogarna i september, särskilt i Västmanland/Dalarna och andra områden som har stor dragningskraft på den internationella marknaden. Det kan vara avgörande att nå just dessa besökare för att säkerställa att smittan inte sprids utanför det stängda området.” Fortsätter Camilla.

    Många tänker också på sin framtida planering och planerade investeringar i verksamheterna, ”ska man dra i handbromsen redan nu”, är en fråga som en av deltagarna ställer sig. En deltagare, som fått projektpengar för att utveckla besöksmiljöer, oroas över vad som händer om de inte kommer kunna genomföra projektet i den tid som krävs på grund av restriktionerna.

    Många naturturismföretag ser också en oro på tillgången till att lokalt producerade livsmedelsprodukter, som de använder i din verksamhet. ”Det kan bli stor brist nästa år”.

    Identifierade behov på riktigt kort sikt:

    ◆ Gemensamt skyltmaterial på olika språk som sätts upp både i anslutning till det avspärrade området och inom området. ”Hjälp människor att göra rätt!”.
    ◆ Säkerställ att primärproducenter inom bär och svamp inte rör sig i området.
    ◆ Klargör situationen kring ersättning för naturturismföretag. Avbokade gäster måste ersättas. Det gäller även företag som finns utanför zonen men som har aktiviteter inom det stängda området.

    Identifierade behov på kort sikt:

    ◆ Definitionsarbete pågår och det blir hela tiden mer tydligt. Men vi ser att det är viktigt att tänka på tillgänglighet utifrån ett gästperspektiv och målpunkter som exempelvis ett utsiktstorn, en brygga, en sjö.
    ◆ Klargör redan nu vad som gäller under vintersäsongen. Är långfärdsskridsko och andra isaktiviteter möjliga?
    ◆ Går det i en kommande fas att ta fram undantag för att vistas i området? Det vill säga att med guidade turer som leds av en expert ändå tillåta att ta med gäster ut i området.
    ◆ Flera som erbjuder boende har besök av människor med hundar som deltar i olika slags hundkurser eller tävlingar. Är det möjligt att stängsla in ett område och då kunna genomföra
    hundverksamheten där?
    ◆ Avsaknad här och nu hur den långsiktiga strategin ut för hanteringen av svinpesten ser ut. Inklusive en konkret handlingsplan.

    I ett större perspektiv – använd föreningen och företagen

    Naturturismföretagen och de företag som var med i dialogmötet ser att naturturismföretagares kunskaper bör tas till vara. På det sättet kan man redan nu mota Olle i grind, och begränsa den långsiktiga påverkan på branschen och turismnäringen i området.

    ◆ Använd naturturismföretag i arbetet mot svinpesten. De har extremt god lokalkännedom, är vana att möta gäster och är måna om att hjälpa till att säkerställa att smittan begränsas så snabbt som möjligt – och företag i området har just nu näringsförbud så de har tid. Skapa roller som tillsynsmän, säkerställ att skyltar kommer upp extremt fort.

    ◆ Låt arrangerade guidningar, av dem som kan och vet vad som gäller, göra att besökare kan komma in i området ändå. De får lära sig hur man ska bete sig i en avstängd zon. ”Västmanland har inte stängt”, sa en av dialogmötesdeltagarna. För det finns en oro för att det är så som avstängningen av området kan uppfattas.

    ◆ Visit Sweden behöver avsätta resurser för en större kampanj när läget klarnar. Det är lätt att varumärket Sverige kommer att förknippas med svinpest och spärr.

    ”På lite längre sikt är det oerhört betydelsefullt om vi kan hitta en form för arbete i drabbade områden där gäster kan lotsas ut av kompetenta och kanske specialutbildade företagare. På så sätt skapar vi både en kunnig massa av besökare och en hållbar tillväxt av naturturism vilket gynnar svensk besöksnäring och svensk landsbygd.” Avslutar Camilla Jönsson.

    Läs mer om Naturturismföretagen på Turismnytt här.

    Håll dig uppdaterad om svinpesten

    Jordbruksverket har en sida om utbrottet av Afrikansk svinpest på sin hemsida. Den uppdateras kontinuerligt och det är möjligt att prenumerera på uppdateringar.

    • Text: Camilla Jönsson/Naturturismföretagen
    • Foto: Jordbruksverket
    Tweet
  • Pontus Frithiof som besöker Menhammar Gård och deras kreatur.
    2025-06-24 22:33

    Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

    Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.

  • Visita logga.
    2025-06-24 22:27

    Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

    Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.

  • I vinter kommer det bli enklare för schweizare att uppleva norra Sverige. Flyglinjen Zürich-Luleå kommer trafikeras av flygbolaget Edelweiss.
    2025-06-24 22:22

    Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå

    Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.

  • Ros - besöksnäring
    2025-06-23 05:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

    Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025.
    2025-06-22 17:11

    Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

    Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.

  • Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen via samverkan.
    2025-06-21 16:08

    Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

    Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.

  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-17 15:03

      Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

      Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet