tisdag 21 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
    • Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
    • Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
    • Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Bilden av Sverige kan påverka turismen
    2022-09-23 18:48

    Blogginlägg: Utan öppenhet och tolerans tappar Sverige värde

    Mediabilden kan påverka Sverige som resmål

    Immateriella värden utmanas. Värdeord som öppenhet och tolerans kan med nya ideologier komma att ifrågasättas. En ny mediabild av resmålet Sverige kan påverka landet som förebild inom hållbarhet.

    Sverige har de senaste åren, med undantag för de senaste pandemiåren, haft en turismexport på omkring 100 miljarder kronor per år. Det vill säga utländska besökare i Sverige bidrar med väsentliga intäkter. Studier visar att dessa utländska turister förknippar Sverige med begrepp som trygghet, säkerhet, miljövänlighet, stabilitet och jämställdhet.

    Efter det senaste valet konstaterar bland annat Svenska Institutet att medierapporteringen runt om i världen fokuserat på Sveriges högervridning och det rapporteras om ett historiskt skifte för ett liberalt land. Det är tid att fundera på hur en förändrad medierapportering kan komma att påverka bilden av Sverige och förlängningen landets turismströmmar.

    Organisationer för Sverigebilden som Business Sweden, Svenska institutet och Sveriges ambassader ansvarar för varumärket Sverige på uppdrag av Sveriges riksdag och regering. Värdeord som öppet, omtänksamt, äkta och nytänkande är framtagna med hög precision. Nytänkande i kombination med hänsyn till människa och miljö sammanfattas i begreppet Svensk progressivitet.

    Dessa värdeord ska särskilja Sverige från vilket annat land som helst. Konkurrensen är sylvass, det gäller att sticka ut och bli känd. Världen konkurrerar om varor, tjänster och upplevelser, investeringar och humankapital.

    Sveriges position som ett öppet och jämställt land med de vänliga svenskarna uppfattas som exotiskt för länder utan tryckfrihet och yttrandefrihet.

    Visit Sweden arbetar tillsammans med Svenska institutet, Business Sweden, Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet och Kulturdepartementet med en gemensam plattform för kommunikation av Sverigebilden. Målet är förstås en positiv bild av Sverige. Ett unikt land med en säregen position. World Values survey visar ett Sverige med värderingar som individuell frihet och mänskliga rättigheter samt hög tillit till staten, i motsats till familjenätverk och korruption.

    Särskild uppmärksamhet har Sverige getts i besöksnäringen internationellt som HBTQ-vänligt utifrån mottot att alla är välkomna. Många surfar på bilden av det öppna Sverige i sina relationer med omvärlden: IKEA låter svenska flaggan-färger på loggan pryda pepparkakor och bokhyllan Billy. För IKEA som gett pappaledigheten ett ansikte är jämställdhet ett säljargument. Svenska värderingar säljer möbler, mat, resor, bilar och ABBAs musik.

    Låt oss hoppas att det smarta arbetet med varumärket får fortsätta kommunicera Sverige som ett progressivt demokratiskt föregångsland.

    Låt oss inte upprepa händelsen med den gamle jämtlandsbonden på Stortorget i Östersund. Omröstningen för Vinter-OS skulle avgöras, kanske var det nu Sveriges tur att ta hem OS till Åre Östersund? Torget var fullt av människor, flaggor viftades, förväntan i luften. Ur en högtalare på Storsjöteaterns tak strömmade avgörandet: ”And the winner is…Lillehammer”. Den gamle mannen föll ihop en smula men repade sig. Med rak rygg tog han av sig sin keps, vände sig om och sa till pappan bakom med barnet på sina axlar: Du kan ta ner flaggen nu.

    Läs mer om Andrea och hennes tidigare blogginlägg

    • Text: Andrea Hartmann Jovell
    • Foto: Pexels.com
    Tweet
  • Duplantis besöksnäring
    2025-10-20 05:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Visita logga.
    2025-10-20 03:28

    Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

    Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024

  • 2025-10-18 23:22

    Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande

    Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse

  • Postmuseum 2025
    2025-10-18 20:10

    Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla

    Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare

  • Anu Ala-Outinen, grundare av Moder, har tilldelats Årets entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards 2025
    2025-10-18 16:58

    Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards

    Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.

  • Årets Turismföretagare i Jämtland Härjedalen 2025
    2025-10-18 01:00

    Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund

    Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare

  • Charlotta Olsson Sverigechef Strömma
    2025-10-16 09:38

    Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart

    Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla

  • Kvarnholmen i Kalmar som härbergerar många av mötena
    2025-10-15 22:47

    Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen

    Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten

  • Mittuniversitetet, men vad händer sedan?
    2025-10-15 21:31

    Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?

    JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.

  • Finnlines resor bjuder på tid tillsammans
    2025-10-15 20:44

    Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar

    Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Resemässan 23-25 oktober
      2025-10-23
      • Stockholm
      • resemassan.se/
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-12 16:08

      Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell

      Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...

    • 2025-10-13 05:07

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...

    • 2025-10-15 21:31

      Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?

      Efter att ha gått turismprogrammet på Mittuniversitetet är möjligheterna många, men vad gör alumnerna idag?...

    • 2025-10-13 04:09

      Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1

      Region Västerbotten Turism bjöd på två intensiva halvdagar på Hotell Lappland i Lycksele med deltagare från de fl...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet