-
Countryside Hotels – fem svenska hotelltrender 2024
Även om pandemiåren och efterföljande lågkonjunktur med ökade levnadskostnader för hushåll har varit utmanande för svenska hotell ser många nu ljust på framtiden. Inte minst på grund av förmågan att anpassa sig till nya förutsättningar. Branschorganisationen Countryside Hotels har, utifrån intervjuer med 35 medlemshotell runt om i Sverige, identifierat ett antal tydliga hotelltrender för året som kommer.
”Även om många hushåll kämpar med ökade levnadskostnader och en orolig omvärld så är behovet att komma bort och koppla av fortsatt starkt. Inte minst eftersom många hotell varit duktiga i att anpassa sina erbjudanden till nya förutsättningar och hittat nya upplägg som passar gästernas plånböcker. Vi ser också att utländska besökare fortsätter att komma i hög utsträckning, inte minst på grund av den fortsatt svaga svenska valutan. Vilket skapar förutsättningar för ännu fler gästnätter 2024.” Säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.
Fem svenska hotelltrender 2024
1. Vill ha mer än mat och boende
Från att det historiskt sett varit mycket fokus på boende och mat så söker gäster nu allt mer nya upplevelser. Det handlar dels om att få upplevelser på boendet, som vinprovning eller matlagningssessioner och dels om möjligheter till aktiviteter i omgivningarna, exempelvis friluftsliv med vandring och cykling. För att möta detta jobbar många hotell nu mer aktivt för att göra dessa aktiviteter tillgängliga för gäster och även hitta nya aktiviteter.
2. Kortare framförhållning
Kanske är det en osäker omvärld och osäkerhetsfaktorer kring privatekonomi som får allt fler gäster att boka sina vistelser med kortare framförhållning. Det märks även på konferenssidan där många har kortare framförhållning i sina bokningar och väljer mer sparsamma upplägg. Exempelvis fler dagskonferenser och mer restriktiv hållning till att bjuda på exempelvis alkohol.
3. Priset blir viktigare
Hotellen märker att många hushåll har fortsatt mindre i plånboken och väljer mer sparsamma upplägg. Med exempelvis färre antal nätter och mindre omfattande paket där exempelvis 2-rätters middagar ersätter 3-rättersupplägg. Dock märker många hotell att gäster väl på plats i högre utsträckning gärna unnar sig något litet extra. Som en extra maträtt eller en drink till rummet.
4. Fler dagar i veckan
För att få bättre ekonomi i verksamheterna väljer många hotell att titta på delar där det finns outnyttjad potential. Söndagar faller in i den kategorin då många hotell historiskt haft lägre beläggning denna dag. Därför har många skapat populära söndagspaket, där gästerna sover över och tar ledigt från jobbet på måndag förmiddag. Därmed får de en bra start på veckan. Det är ett sätt att möta gästers efterfrågan på billigare alternativ. Samtidigt som hotellens kapacitet utnyttjas mer optimalt.
5. Tillbaka till landsbygden
Hotellen märker också hur fler gäster i oroliga tider och en turbulent omvärld sätter större värde på att få avkoppling på landsbygden utanför storstäderna. Natursköna lägen med vilsam puls blir allt mer eftertraktat samtidigt som gästerna också sätter allt större värde på ett varmt, personligt och mänskligt bemötande. Möjligtvis som kontrast till den ökade digitalisering de ofta möter i sin vardag.
Läs mer om Countryside Hotels på Turismnytt här.
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Marcus ger 10 bra tips om hur ni kan göra med små insatser eller hjälp av honom!
-
Ny busstjänst gör det enklare att upptäcka Unionsleden med cykel
Nu blir det enklare att uppleva hela Unionsleden med cykel meddelar Visit Värmland. En ny busstjänst gör det möjligt att ta med sig cykeln.
-
Spritmuseum – ett interaktivt museum om svensk dryckeskultur
Välkommen till Spritmuseum på Djurgården - ett spännande museum med svensk dryckeskultur och historia närmast hjärtat.
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar slutsatsen av Arlandautredningen och de åtgärder som behövs. Nu krävs det politisk handlingskraft.
-
SkiStar satsar – fjällen som resmål även på sommaren
SkiStar fortsätter sin satsning på sommarturism i fjällen. Inför sommaren 2025 presenteras flera nya aktiviteter i Sälen och Åre.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Utredare ska se över Bromma flygplats och statens roll som ägare av flygplatser
Regeringen ger en utredare i uppdrag att se över statens framtida roll som ägare och förvaltare ...
-
”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” öppnar på Sjöhistoriska
S/S Hansas undergång år 1944 har omgärdats av mysterier och gåtor som har präglat Sverige. Utställningen ”S...
-
-
Gästbloggare
-