-
Effektiv workshop som lär dig göra en egen hemsida och sköta den själv
Nu kan besöksnäringsaktörer få hjälp att digitalisera sin verksamhet
98% av Svenskarna Googlar innan ett köp. Ändå saknar alldeles för många företag inom besöksnäringen en anpassad hemsida.
Iperiferi jobbar med att digitalisera besöksnäringen. En del i arbetet är att ge ökad digital kompetens bland aktörerna inom besöksnäringen.
Josefin Näsström, destinationsutvecklare och Vd på Iperiferi ser att behovet är stort i besöksnäringen.
– Digitala verktyg är viktiga för att utveckla besöksmål och förbättra konkurrenskraften inom besöksnäringen. Det är vårt skyltfönster ut mot omvärlden. Vi har många fantastiska upplevelser och besöksmål i Sverige. Därför är det viktigt att vi har snygga, mobilanpassade och sökordsoptimerade hemsidor så att våra besökare lättare kan hitta till oss och falla för just vårt besöksmål.
Enligt en rapport från Loopia så googlar 98 procent av svenskarna efter information om företag och deras produkter och tjänster inför ett köpKonkurrensen är stor, men många aktörer inom besöksnäringen har inte en fungerande hemsida. Många av dem vet heller inte hur man uppdaterar sin egen hemsida och vissa är inte mobilanpassade. Andra vanliga utmaningar för aktörerna är tiden och pengarna.
– Detta ska inte behöva vara ett hinder för att kunna synas digitalt. Att skapa en hemsida idag går snabbt och behöver inte kosta mycket.Ändå är detta ett stort problem bland besöksmålen i Sverige.
Gör vi inte något åt detta och hjälper aktörerna inom besöksnäringen så missar vi de möjligheterna att växa som besöksmål. För att vi ska vara ett attraktivt besöksmål behöver vi öka den digitala kompetensen bland aktörerna inom besöksnäringen i Sverige.
– Tänk vad många fantastiska och spännande upplevelser, restauranger och matproducenter man missar när man Googlar inför en resa när aktören inte har haft möjlighet till att ha en fungerande hemsida.Iperiferi har tagit fram en workshop där de hjälper destinationer, kommuner och projekt att digitalisera sina besöksnäringsaktörer.
Efter vår två dagars workshop går deltagarna hem med en ny sökordsoptimerad och mobilanpassad hemsida. Hemsidan kan de sedan underhålla helt själva. Man kan säga att de själva är digitaliserade genom att de blir mindre beroende av extern hjälp som ju kan vara en stor utgift många gånger. De blir också bättre rustade när de ska köpa den här typen av tjänster i framtiden.
– Vårt mål är att digitalisera besöksnäringen och vi har hjälpt många aktörer inom besöksnäringen med nya hemsidor utifrån behov och önskemål både från aktörerna själva men även från besökarens utgångspunkt. Hemsidor som leder till ökade affärer och fler besök och som stärker destinationen tillsammans.- Text: Iperiferi
- Foto: Iperiferi
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
Efter att ha gått turismprogrammet på Mittuniversitetet är möjligheterna många, men vad gör alumnerna idag?...
-
-
Gästbloggare
-