söndag 1 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
    • Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
    • Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
    • Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Camilla Svensson och Petra Eriksson från Skärgårdsveckan var glada vinnare av Årets Uppstickare som delades ut under Värmlands Besöksnäringsdagar.
    2024-11-08 18:54

    Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar

    Årets Uppstickare 2024 är Skärgårdsveckan. Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.

    Värmlands Besöksnäringsdagar

    Värmlands Besöksnäringsdagar pågår den 7-8 november på Selma Spa i Sunne. Såväl företagare som det offentliga har samlats för att nätverka och bli inspirerade av smarta och intressanta föreläsare. Årets tema för dagarna är Värmlands Besöksnäringsstrategi, som är en ledstjärna för hur Värmland ska bli en än mer attraktiv och konkurrenskraftig region.

    ”Det här är höjdpunkten på året för oss som arbetar med att främja besöksnäringen och med att stärka Värmland som region; att samlas och bli klokare tillsammans som en av Värmlands viktigaste näringar.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.

    Under kvällens middag har flera priser delats ut till välförtjänta företagare och studenter i besöksnäringens tecken.

    Årets Uppstickare – Skärgårdsveckan i Kristinehamn

    Årets Uppstickare delas ut till en aktör som genom nytänkande, utveckling av befintlig verksamhet eller nystart, utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland. Beskrivningar som mycket väl passar in på årets vinnare, Skärgårdsveckan i Kristinehamn, som arrangerades för första gången i somras. Under evenemanget arrangerades ett sextiotal aktiviteter som riktade sig till alla åldrar.

    ”Det här är ett kvitto att vi har tänkt rätt med det vi vill göra.” Säger Camilla Svensson som arrangerar evenemanget tillsammans med Petra Eriksson.

    ”Det är också ett kvitto på att det här är vad folk vill ha. Vi fick höra att ”ni kan inte rikta er till alla” men vi sa att det är alla eller ingen – och vi nådde alla.” Säger Petra Erikssson.

    Motiveringen lyder:

    ”Med segling som grund har passionerade eldsjälar skapat ett evenemang som engagerar invånare, lockar besökare och samlar näringsliv, föreningar samt lokala aktörer. Tävlingarna och aktiviteterna erbjuder en unik upplevelse som lyfter fram regionens styrkor, från natur och kultur till gemenskap och livskvalitet.

    Detta initiativ är mer än en sporthändelse; det fungerar som en katalysator för samverkan och innovation i hela samhället. Genom att synliggöra Vänerns potential bidrar initiativet till att stärka Värmlands besöksnäring, och positionerar slutligen Kristinehamn som en attraktiv skärgårdskommun och destination.”

    De två andra finalisterna var Tr:actor Teater i Sunne och Margurites ost och charkbutik på Hammarö.

    Anton Olsen vann Årets Uppsats – Vänern i fokus

    Vänern stod åter i fokus när priset för Årets Uppsats delades ut. Priset riktar sig till studenter vid Turismprogrammet på Karlstads Universitet. Vinnaren Anton Olsen har i sin uppsats ”En framtidsvision om Vänern kopplat till besöksnäring i Karlstad” undersökt hur olika aktörer arbetar med besöksnäring kopplat till Vänern samt vilken potential Vänern har inom besöksnäringen.

    ”Det var roligt att skriva om Vänern och jag kände att man som Karlstadsbo inte har diskuterat Vänern så mycket. Jag tror det finns en potential att arbeta vidare med besöksnäring och identitet kring Vänern.” Säger Anton Olsen.

    Motiveringen lyder:

    ”Vinnaren av årets uppsats har genom insiktsfull analys identifierat utvecklingsmöjligheter för Värmlands besöksnäring. Med ett inkluderande perspektiv lyfter studenten fram kopplingar till regionens näringsliv, offentlig sektor och invånare samt ger värdefulla perspektiv för framtiden.

    Uppsatsen belyser också Vänerns potential som resurs och visar hur Vänerns tillgänglighet kan stärkas för både lokalbefolkning och besökare. Studenten påminner oss om att innovation inte alltid handlar om något nytt, utan istället se saker på ett nytt sätt.”

    Finalister var även Elin Costerdal & Veronika Svanström.

    Vinnaren för Värmlands Turismpris firades

    Tidigare i höstas korades Bröderna Olsson till vinnare av Värmlands Turismpris 2024. De kommer dessutom att vara regionens nominering till Stora Turismpriset som delas ut i december. Men det är först nu som vinnarna firas ordentligt:

    ”Vi är otroligt stolta över att ha blivit utvalda eftersom det finns så många bra turistmål i Värmland. Det har också varit ett hektiskt år med två festivaler och öppnandet av Fratelli (nytt hotell i Karlstad som öppnade i våras, red. anm.), så att vi får uppskattning och att folk tycker att vi gör intressanta produkter är skitkul.” Säger Andreas Olsson.

    Bröderna Olssons ligger bland annat bakom restaurangerna Olssons Bazar och Olssons Brygga, hotell Fratelli samt festivalerna Arvika Hamnfest och Kajen.

    Här kan ni läsa mer om Värmland på Turismnytt.

    • Text: Visit Värmland
    • Foto: Visit Värmland
    Tweet
  • Vinterturismen fortsätter att växa i Sverige. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
    2025-05-31 18:44

    Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket

    Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.

  • Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag anser att det är glädjande att Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om att införa en miljözon klass 3.
    2025-05-31 17:05

    Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3

    Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.

  • Hur presenterar man en hel region på ett nytt och engagerande sätt? Visit Värmland svar är en digital kampanj där man får matcha med resmål.
    2025-05-30 23:45

    Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj

    Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.

  • M/S Finnsirius är ett av Finnlines fartyg som trafikerar sträckan mellan Kapellskär och Nådendal via Åland.
    2025-05-28 19:04

    Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland

    Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.

  • Det är en ambitionshöjning när regeringen tar viktiga steg för fossilfria flygbränslen enligt Transportföretagen.
    2025-05-28 18:10

    Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen

    Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.

  • SkiStar i samarbete med Luxcuper och We Love Football lanserar en ny fotbollscup i fjällen; Sälen Summer Games 2026.
    2025-05-27 19:56

    SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

    I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.

  • Varje år gör Svensk Camping en klassificering av svenska campingplatser. I år har 14 anläggningar fått fem stjärnor.
    2025-05-27 19:14

    Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser

    Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.

  • Karlskrona, Blekinge. En undersökning av Visit Sweden visar att svenskars attityd till turism är mycket positiv.
    2025-05-27 18:45

    Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister

    Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.

  • Skara Sommarland 2025 - besöksnäring
    2025-05-26 04:13

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

    Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar

  • Robert Pettersson berättar om 30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen.
    2025-05-26 00:42

    Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år

    30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-26 04:13

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...

    • 2025-05-24 19:18

      25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår

      I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...

    • 2025-05-24 23:09

      Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning

      Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...

    • 2025-05-27 19:56

      SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

      I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet