-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bästa platsmarknadsförare. I år lanserades även en ny kategori till tävlingen – Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter.
Juryn har nu utsett tre finalister i respektive kategori och jobbar med att kora två vinnare. Läs mer om tävlingen i en tidigare artikel på Turismnytt här.
Kategori – Kommuner, regioner och destinationer
1. Go Sollefteå
Tävlande organisation: Sollefteå kommun.Inom några år väntar Sollefteå kommun flera större etableringar som kräver stor kompetensinflyttning. Genom ett framgångsrikt samarbete med en lokal influencer sprids nu ordet om Sollefteås charm långt utanför Sveriges gränser. Personer från hela världen som är nyfikna på ett liv i landsbygdskommunen välkomnas på upplevelseevent. Här ska vandringar, skidåkning, norrskensjakt – och platsen Sollefteå i fokus – locka till inflyttning.
Resultatet: 24 procent av deltagarna har redan gjort eller planerar en flytt medan ytterligare 29 procent kan se en flytt framför sig. Resterande deltagare planerar att komma tillbaka till Sollefteå.
2. Ugly Lawns
Tävlande organisation: Region Gotland.
Byrå: Differ Agency.På somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning. Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling.
Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.
3. Förlåt Sverige
Tävlande organisation: Skellefteå kommun.
Byrå: Kid.Förlåtkampanjen tar avstamp i ett stolt Skellefteå som med glimten i ögat ber resten av Sverige om ursäkt för allt som händer och erbjuds på platsen. Genom att sticka ut och utmana, samt flirta direkt med namngivna orter fick kampanjen stort genomslag och spridning.
Målet var att attrahera talanger till Skellefteåregionen och norra Sverige, och räckvidden i sociala medier uppgick till hela 45 miljoner visningar.
Kategori – Kvarter, stadsdelar, parker, byar och fastigheter
1. Werket – här händer du
Tävlande organisation: Castellum.Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny, bubblande mötesplats. Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt – fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur. Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket.
Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.
2. Containerparken | Kruttornet Visby
Tävlande organisation: Containerparken och HUS1 på ön AB.Under Almedalsveckan 2023 öppnade Containerparken – en cirkulär mötesplats som gör det enklare för bofasta att bli en del av Almedalsveckans puls, partiledartal och debatter. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid.
I arenans Återbrukscontainer fick saker som annars skulle slängas en andra chans och möjlighet att hitta nya ägare. Telias fruktkorgar togs om hand av ungdomsgården, Googles blommor fick ett nytt hem och kläder bytte ägare. Kruttornets öde parkeringsplats förvandlades till en oas med framtidstro för visionärer och hållbara entreprenörer.
3. Framtidens stadskärna
Tävlande organisation: Linköpings kommun och Linköping City Samverkan.Dagens stadskärnor är i förändring. I Linköping pågår ett brett samarbete mellan kommunen och 30 andra aktörer från näringsliv, föreningsliv och fastighetsägare – för att nå den gemensamma visionen om Framtidens stadskärna. Ett av målen med projektet är att våga testa och utvärdera nya idéer. Därför har bland annat LKPG Culture Pop-Up skapats, ett koncept där kulturaktörer kostnadsfritt får tillgång till vakanta lokaler i Linköping.
Tomma lokaler fylls med liv och besökare dras till innerstaden. Utöver det sker gemensam planering av stadens utveckling, trygghetsprojekt tillsammans med universitet och satsningar som tillsammans har bidragit till att Linköping, som första svenska stad, fått priset iCapital Awards.
Följande personer sitter i juryn för tävlingen
◆ Charlotta Mellander
◆ Lena Allerstam
◆ Per Schlingmann
◆ Oana Mihaescu
◆ Sága Öderyd
◆ Thomas Sandell
◆ Ola SernekeNedan kan ni se en film med en kort presentation av finalisterna i Placebrander of the Year.
Den 5-6 september 2024 samlar Placebrander platsutvecklare och platsmarknadsförare i Science Park Towers, Jönköping. Lyssna till kunniga talare, nätverka, var med när Sveriges främsta platsmarknadsförare koras och upplev en plats som bubblar av utveckling.
Boka er biljett till Placebranders Day 2024 här.
- Text: Emma Bernholtz/Placebrander
- Foto: Linköpings kommun
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-