-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bästa platsmarknadsförare. I år lanserades även en ny kategori till tävlingen – Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter.
Juryn har nu utsett tre finalister i respektive kategori och jobbar med att kora två vinnare. Läs mer om tävlingen i en tidigare artikel på Turismnytt här.
Kategori – Kommuner, regioner och destinationer
1. Go Sollefteå
Tävlande organisation: Sollefteå kommun.Inom några år väntar Sollefteå kommun flera större etableringar som kräver stor kompetensinflyttning. Genom ett framgångsrikt samarbete med en lokal influencer sprids nu ordet om Sollefteås charm långt utanför Sveriges gränser. Personer från hela världen som är nyfikna på ett liv i landsbygdskommunen välkomnas på upplevelseevent. Här ska vandringar, skidåkning, norrskensjakt – och platsen Sollefteå i fokus – locka till inflyttning.
Resultatet: 24 procent av deltagarna har redan gjort eller planerar en flytt medan ytterligare 29 procent kan se en flytt framför sig. Resterande deltagare planerar att komma tillbaka till Sollefteå.
2. Ugly Lawns
Tävlande organisation: Region Gotland.
Byrå: Differ Agency.På somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning. Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling.
Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.
3. Förlåt Sverige
Tävlande organisation: Skellefteå kommun.
Byrå: Kid.Förlåtkampanjen tar avstamp i ett stolt Skellefteå som med glimten i ögat ber resten av Sverige om ursäkt för allt som händer och erbjuds på platsen. Genom att sticka ut och utmana, samt flirta direkt med namngivna orter fick kampanjen stort genomslag och spridning.
Målet var att attrahera talanger till Skellefteåregionen och norra Sverige, och räckvidden i sociala medier uppgick till hela 45 miljoner visningar.
Kategori – Kvarter, stadsdelar, parker, byar och fastigheter
1. Werket – här händer du
Tävlande organisation: Castellum.Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny, bubblande mötesplats. Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt – fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur. Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket.
Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.
2. Containerparken | Kruttornet Visby
Tävlande organisation: Containerparken och HUS1 på ön AB.Under Almedalsveckan 2023 öppnade Containerparken – en cirkulär mötesplats som gör det enklare för bofasta att bli en del av Almedalsveckans puls, partiledartal och debatter. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid.
I arenans Återbrukscontainer fick saker som annars skulle slängas en andra chans och möjlighet att hitta nya ägare. Telias fruktkorgar togs om hand av ungdomsgården, Googles blommor fick ett nytt hem och kläder bytte ägare. Kruttornets öde parkeringsplats förvandlades till en oas med framtidstro för visionärer och hållbara entreprenörer.
3. Framtidens stadskärna
Tävlande organisation: Linköpings kommun och Linköping City Samverkan.Dagens stadskärnor är i förändring. I Linköping pågår ett brett samarbete mellan kommunen och 30 andra aktörer från näringsliv, föreningsliv och fastighetsägare – för att nå den gemensamma visionen om Framtidens stadskärna. Ett av målen med projektet är att våga testa och utvärdera nya idéer. Därför har bland annat LKPG Culture Pop-Up skapats, ett koncept där kulturaktörer kostnadsfritt får tillgång till vakanta lokaler i Linköping.
Tomma lokaler fylls med liv och besökare dras till innerstaden. Utöver det sker gemensam planering av stadens utveckling, trygghetsprojekt tillsammans med universitet och satsningar som tillsammans har bidragit till att Linköping, som första svenska stad, fått priset iCapital Awards.
Följande personer sitter i juryn för tävlingen
◆ Charlotta Mellander
◆ Lena Allerstam
◆ Per Schlingmann
◆ Oana Mihaescu
◆ Sága Öderyd
◆ Thomas Sandell
◆ Ola SernekeNedan kan ni se en film med en kort presentation av finalisterna i Placebrander of the Year.
Den 5-6 september 2024 samlar Placebrander platsutvecklare och platsmarknadsförare i Science Park Towers, Jönköping. Lyssna till kunniga talare, nätverka, var med när Sveriges främsta platsmarknadsförare koras och upplev en plats som bubblar av utveckling.
Boka er biljett till Placebranders Day 2024 här.
- Text: Emma Bernholtz/Placebrander
- Foto: Linköpings kommun
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-