-
Klassresor 2.0: Destinationer med tydligt syfte och fokus
På 1900-talet åkte svenska turister i större utsträckning än idag på charter, men på senare tid har svenskars resvanor ändrat sig. Semester handlar inte längre primärt om att åka till sol och värme eller nypistade slalombackar. Numera har turister fler syften med sina resor. Förutom själva luftombytet vill vi att resan ska utveckla oss som människor.
Därför väljer vi ofta temaresor. Det kan exempelvis vara resmål med historisk betydelse, religion och andlighet eller möjlighet att träna i grupp med erfarna ledare. Dagens resenärer vill lära sig saker, om världen, livet, samhället eller sig själva. När vi kommer hem från semestern vill vi inte bara vara utvilade med nyladdade batterier, vi vill vara lite mer kunniga och upplysta.
Temaresa med skolklassen
Även klassresor har utvecklat sig. Tidigare samlade klasser pengar för en skolresa till Liseberg, Stockholm eller Kolmårdens djurpark. Nu är det allt vanligare med temaresor av olika slag, där resmålet i sig inte är nog. Några exempel:
Mat & miljö
För hundra år sedan hade gemene man ett närmare förhållande till maten som landade på bordet. Fler människor jobbade inom livsmedelsindustrin, som bönder, slaktare eller fiskare. För barn som växer upp idag är näringskedjan mera diffus. En skolresa där man besöker bondgårdar, en bigård och kanske en godistillverkare ger en närmare koppling till maten vi alla konsumerar varje dag.
Äventyrs- & utomhusaktiviteter
Något annat som skiljer nutid från tidigare generationers liv är människors, och inte minst barns, förhållande till rörelseaktivitet och motion. Många rör sig inte mer än de absolut måste, vilket i extrema fall innebär skolidrott och en och annan motvillig språngmarsch till bussen. På en skolresa kan klassen ägna sig åt forspaddling, fjällvandring eller att cykla runt Gotland. Actionladdat, jobbigt, men väldigt kul.
Hållbarhet & ekoturism
Ekoturism och naturturism ligger i tiden och här ligger Sverige långt framme. Många företag erbjuder resor inom ekoturism där man får ta del av den svenska naturen på ett helt nytt sätt. Man kan till exempel spana efter varg och björn eller uppleva hållbara miljösatsningar inom skogsbruket.
Digital teknik & innovation
Den digitala teknikens inverkan på vårt resande har också förändrat våra resvanor. Inte bara kan man läsa på om sin resa i förväg på ett sätt som inte var möjligt före internet. Företag, kommuner och turistbyråer utvecklar digitala turismkartor som hjälper skolklasser och andra turister att välja aktiviteter på semestern.
Pengar till klassresan
Något som inte har ändrat sig är att skolelever har en begränsad budget. Kanske går man bara i samma klass i tre år och man har hur som helst inte lust att samla pengar i åratal för en enda resa. Att be föräldrarna att bidra är komplicerat eftersom den svenska skolan ska vara kostnadsfri och alla elever ska ha möjlighet att delta i alla skolaktiviteter.
Ett sätt att tjäna ihop klasspengar är att starta ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen, som i över 30 år hjälpt skolklasser, idrottslag och föreningar att tjäna pengar till klassresor, träningsläger och cupresor.
Klassen säljer företagets delikatesser, som salami, ekologisk olivolja och handgjorda chokladpraliner, till privatpersoner och företag på sin egen hemort. Försäljningen är helt provisionsbaserad, så för varje såld produkt blir det mer pengar till skolresan. Men det är inte bara lönsamt att tjäna pengar till klassresan genom försäljning, det är roligt och lärorikt också, precis som en lyckad semesterresa bör vara.
- Text: DelikatessKungen
- Foto: Unsplash
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-