-
Klassresor 2.0: Destinationer med tydligt syfte och fokus
På 1900-talet åkte svenska turister i större utsträckning än idag på charter, men på senare tid har svenskars resvanor ändrat sig. Semester handlar inte längre primärt om att åka till sol och värme eller nypistade slalombackar. Numera har turister fler syften med sina resor. Förutom själva luftombytet vill vi att resan ska utveckla oss som människor.
Därför väljer vi ofta temaresor. Det kan exempelvis vara resmål med historisk betydelse, religion och andlighet eller möjlighet att träna i grupp med erfarna ledare. Dagens resenärer vill lära sig saker, om världen, livet, samhället eller sig själva. När vi kommer hem från semestern vill vi inte bara vara utvilade med nyladdade batterier, vi vill vara lite mer kunniga och upplysta.
Temaresa med skolklassen
Även klassresor har utvecklat sig. Tidigare samlade klasser pengar för en skolresa till Liseberg, Stockholm eller Kolmårdens djurpark. Nu är det allt vanligare med temaresor av olika slag, där resmålet i sig inte är nog. Några exempel:
Mat & miljö
För hundra år sedan hade gemene man ett närmare förhållande till maten som landade på bordet. Fler människor jobbade inom livsmedelsindustrin, som bönder, slaktare eller fiskare. För barn som växer upp idag är näringskedjan mera diffus. En skolresa där man besöker bondgårdar, en bigård och kanske en godistillverkare ger en närmare koppling till maten vi alla konsumerar varje dag.
Äventyrs- & utomhusaktiviteter
Något annat som skiljer nutid från tidigare generationers liv är människors, och inte minst barns, förhållande till rörelseaktivitet och motion. Många rör sig inte mer än de absolut måste, vilket i extrema fall innebär skolidrott och en och annan motvillig språngmarsch till bussen. På en skolresa kan klassen ägna sig åt forspaddling, fjällvandring eller att cykla runt Gotland. Actionladdat, jobbigt, men väldigt kul.
Hållbarhet & ekoturism
Ekoturism och naturturism ligger i tiden och här ligger Sverige långt framme. Många företag erbjuder resor inom ekoturism där man får ta del av den svenska naturen på ett helt nytt sätt. Man kan till exempel spana efter varg och björn eller uppleva hållbara miljösatsningar inom skogsbruket.
Digital teknik & innovation
Den digitala teknikens inverkan på vårt resande har också förändrat våra resvanor. Inte bara kan man läsa på om sin resa i förväg på ett sätt som inte var möjligt före internet. Företag, kommuner och turistbyråer utvecklar digitala turismkartor som hjälper skolklasser och andra turister att välja aktiviteter på semestern.
Pengar till klassresan
Något som inte har ändrat sig är att skolelever har en begränsad budget. Kanske går man bara i samma klass i tre år och man har hur som helst inte lust att samla pengar i åratal för en enda resa. Att be föräldrarna att bidra är komplicerat eftersom den svenska skolan ska vara kostnadsfri och alla elever ska ha möjlighet att delta i alla skolaktiviteter.
Ett sätt att tjäna ihop klasspengar är att starta ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen, som i över 30 år hjälpt skolklasser, idrottslag och föreningar att tjäna pengar till klassresor, träningsläger och cupresor.
Klassen säljer företagets delikatesser, som salami, ekologisk olivolja och handgjorda chokladpraliner, till privatpersoner och företag på sin egen hemort. Försäljningen är helt provisionsbaserad, så för varje såld produkt blir det mer pengar till skolresan. Men det är inte bara lönsamt att tjäna pengar till klassresan genom försäljning, det är roligt och lärorikt också, precis som en lyckad semesterresa bör vara.
- Text: DelikatessKungen
- Foto: Unsplash
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-