-
Köttbullefondue i Swederland? – Sweden (not Switzerland) väcker engagemang
Den 24 oktober lanserade Visit Sweden kampanjen “Sweden (not Switzerland)”. Den ska, med glimten i ögat, råda bot på förväxlingen med Schweiz och Sverige och en gång för alla bestämma vem som pratar om vad! Här hittar ni Turismnytts artikel om det.
Idag har kampanjen setts av över 110 miljoner personer, i fler än 40 länder världen över. Den har skapat ett enormt engagemang med positiva kommentarer. Nästan 38 000 personer har engagerat sig med nya tips i enbart Visit Swedens sociala kanaler.
Absolut bästa kvittot man kan få på framgång
Ett återkommande förslag runt om i världen har varit att slå samman Sverige och Schweiz till ”Swederland”. Därmed i vänskaplig anda dela på alla fördelar det skulle ge.
Bland förslagen föreslås att Sverige ska fortsätta att berätta om köttbullar, kanelbullar, ABBA, Pippi och älgar. Medan Schweiz fokuserar på choklad, ostfondue, DJ Bobo, Heidi och kossor. Ett exempel på sammanslagningens fördelar är köttbullefondue som en tänkbar mat-kombo. Samtidigt som en del tyckte att Sverige kunde behålla surströmmingen…
”Vi är oerhört glada och denna gång lite överraskade över hur snabbt det positiva gensvaret växte om Sverige och kring vår marknadsföring av turistlandet Sverige, vilket ju är det absolut bästa kvittot man kan få på framgång.” Säger Visit Sweden VD, Susanne Anderson.
Humoristiska fejden om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt
Med lika stor kärlek och värme som det engagemang kampanjen skapat, återkopplade den schweiziska ambassadören i USA, Jaques Niculin Jäger, snabbt på svenska vice ambassadören Jonas Wendels publicering om kampanjen med en kort film.
Det hela utvecklades till humoristisk fejd där man ville räta ut frågetecknen om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt. Det internationella intresset för även dessa filmer gick i taket direkt, med rekordartade tittarsiffror.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-