-
Köttbullefondue i Swederland? – Sweden (not Switzerland) väcker engagemang
Den 24 oktober lanserade Visit Sweden kampanjen “Sweden (not Switzerland)”. Den ska, med glimten i ögat, råda bot på förväxlingen med Schweiz och Sverige och en gång för alla bestämma vem som pratar om vad! Här hittar ni Turismnytts artikel om det.
Idag har kampanjen setts av över 110 miljoner personer, i fler än 40 länder världen över. Den har skapat ett enormt engagemang med positiva kommentarer. Nästan 38 000 personer har engagerat sig med nya tips i enbart Visit Swedens sociala kanaler.
Absolut bästa kvittot man kan få på framgång
Ett återkommande förslag runt om i världen har varit att slå samman Sverige och Schweiz till ”Swederland”. Därmed i vänskaplig anda dela på alla fördelar det skulle ge.
Bland förslagen föreslås att Sverige ska fortsätta att berätta om köttbullar, kanelbullar, ABBA, Pippi och älgar. Medan Schweiz fokuserar på choklad, ostfondue, DJ Bobo, Heidi och kossor. Ett exempel på sammanslagningens fördelar är köttbullefondue som en tänkbar mat-kombo. Samtidigt som en del tyckte att Sverige kunde behålla surströmmingen…
”Vi är oerhört glada och denna gång lite överraskade över hur snabbt det positiva gensvaret växte om Sverige och kring vår marknadsföring av turistlandet Sverige, vilket ju är det absolut bästa kvittot man kan få på framgång.” Säger Visit Sweden VD, Susanne Anderson.
Humoristiska fejden om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt
Med lika stor kärlek och värme som det engagemang kampanjen skapat, återkopplade den schweiziska ambassadören i USA, Jaques Niculin Jäger, snabbt på svenska vice ambassadören Jonas Wendels publicering om kampanjen med en kort film.
Det hela utvecklades till humoristisk fejd där man ville räta ut frågetecknen om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt. Det internationella intresset för även dessa filmer gick i taket direkt, med rekordartade tittarsiffror.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträd...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
-
Gästbloggare
-