-
Köttbullefondue i Swederland? – Sweden (not Switzerland) väcker engagemang
Den 24 oktober lanserade Visit Sweden kampanjen “Sweden (not Switzerland)”. Den ska, med glimten i ögat, råda bot på förväxlingen med Schweiz och Sverige och en gång för alla bestämma vem som pratar om vad! Här hittar ni Turismnytts artikel om det.
Idag har kampanjen setts av över 110 miljoner personer, i fler än 40 länder världen över. Den har skapat ett enormt engagemang med positiva kommentarer. Nästan 38 000 personer har engagerat sig med nya tips i enbart Visit Swedens sociala kanaler.
Absolut bästa kvittot man kan få på framgång
Ett återkommande förslag runt om i världen har varit att slå samman Sverige och Schweiz till ”Swederland”. Därmed i vänskaplig anda dela på alla fördelar det skulle ge.
Bland förslagen föreslås att Sverige ska fortsätta att berätta om köttbullar, kanelbullar, ABBA, Pippi och älgar. Medan Schweiz fokuserar på choklad, ostfondue, DJ Bobo, Heidi och kossor. Ett exempel på sammanslagningens fördelar är köttbullefondue som en tänkbar mat-kombo. Samtidigt som en del tyckte att Sverige kunde behålla surströmmingen…
”Vi är oerhört glada och denna gång lite överraskade över hur snabbt det positiva gensvaret växte om Sverige och kring vår marknadsföring av turistlandet Sverige, vilket ju är det absolut bästa kvittot man kan få på framgång.” Säger Visit Sweden VD, Susanne Anderson.
Humoristiska fejden om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt
Med lika stor kärlek och värme som det engagemang kampanjen skapat, återkopplade den schweiziska ambassadören i USA, Jaques Niculin Jäger, snabbt på svenska vice ambassadören Jonas Wendels publicering om kampanjen med en kort film.
Det hela utvecklades till humoristisk fejd där man ville räta ut frågetecknen om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt. Det internationella intresset för även dessa filmer gick i taket direkt, med rekordartade tittarsiffror.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-