-
Köttbullefondue i Swederland? – Sweden (not Switzerland) väcker engagemang
Den 24 oktober lanserade Visit Sweden kampanjen “Sweden (not Switzerland)”. Den ska, med glimten i ögat, råda bot på förväxlingen med Schweiz och Sverige och en gång för alla bestämma vem som pratar om vad! Här hittar ni Turismnytts artikel om det.
Idag har kampanjen setts av över 110 miljoner personer, i fler än 40 länder världen över. Den har skapat ett enormt engagemang med positiva kommentarer. Nästan 38 000 personer har engagerat sig med nya tips i enbart Visit Swedens sociala kanaler.
Absolut bästa kvittot man kan få på framgång
Ett återkommande förslag runt om i världen har varit att slå samman Sverige och Schweiz till ”Swederland”. Därmed i vänskaplig anda dela på alla fördelar det skulle ge.
Bland förslagen föreslås att Sverige ska fortsätta att berätta om köttbullar, kanelbullar, ABBA, Pippi och älgar. Medan Schweiz fokuserar på choklad, ostfondue, DJ Bobo, Heidi och kossor. Ett exempel på sammanslagningens fördelar är köttbullefondue som en tänkbar mat-kombo. Samtidigt som en del tyckte att Sverige kunde behålla surströmmingen…
”Vi är oerhört glada och denna gång lite överraskade över hur snabbt det positiva gensvaret växte om Sverige och kring vår marknadsföring av turistlandet Sverige, vilket ju är det absolut bästa kvittot man kan få på framgång.” Säger Visit Sweden VD, Susanne Anderson.
Humoristiska fejden om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt
Med lika stor kärlek och värme som det engagemang kampanjen skapat, återkopplade den schweiziska ambassadören i USA, Jaques Niculin Jäger, snabbt på svenska vice ambassadören Jonas Wendels publicering om kampanjen med en kort film.
Det hela utvecklades till humoristisk fejd där man ville räta ut frågetecknen om vad som är svenskt och vad som är schweiziskt. Det internationella intresset för även dessa filmer gick i taket direkt, med rekordartade tittarsiffror.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-