lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Katarina Bergstrand från Sweden by Bike. En medlem i Naturturismföretagen som är oroad angående svinpesten.
    2023-09-22 18:23

    Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet

    Den akuta fasen av svinpest i Fagersta ger avbokningar för naturturismföretag i det avspärrade området. Men också totaltystnad när det gäller nya bokningar nästa år.

    ”Det skapar redan långsiktiga effekter för de svenska naturturismföretagen och andra företag inom besöksnäringen.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen.

    Kan inte helt ändra om och genomföra aktiviteter utanför zonen

    Sylvia Adams, en av föreningens medlemmar, lever i den verkligheten. Hon driver Amazing Nature Scandinavia i Fagersta, mitt i den avspärrade zonen. Sylvias verksamhet utgörs av att hon skräddarsyr resor för kunder genom direkt kontakt eller genom researrangörer i Europa. De flesta av kunderna kommer från Belgien, Nederländerna, Schweiz, England, Tyskland och Frankrike.

    ”Nu så här direkt blir det tydligt för mig att många avbokar, men vi ser inte hur många som inte bokar.” Säger Sylvia Adams.

    Hon erbjuder också naturguidningar och fotokurser, som lockar främst svenska kunder som bokar med kort varsel.

    ”Det är helt stopp med det nu. Som hållbar arrangör kan jag inte heller ändra om och genomföra dessa utanför zonen. Eftersom jag finns mitt i den så tar det mig 30 minuter att köra ur zonen, i princip åt alla håll. Det är inte hållbart.” Säger Sylvia.

    ”Ska jag fokusera på andra platser och områden i Sverige i stället?”

    Det största orosmolnet för henne är att hon nu arbetar med bokningar och förfrågningar för kommande sommar och nästa vinter.

    ”Jag har många förfrågningar och det är väldigt tufft nu att välja att ta hit kunder eller inte. Eller ska jag helt fokusera på andra platser och områden i Sverige i stället.” Säger Sylvia.

    Det blir också problematiskt eftersom hon skapar program för gästerna, allt mellan tio dagar och flera veckor där boende och aktiviteter ingår. Ifall det avspärrade området skulle ändras behöver Sylvia ändra hela kundens program och resväg. Om det i värsta fall händer i sista minuten så kanske hon inte kan hitta ett alternativ. Då kan inte Sylvia erbjuda kunderna resan hon sålt till dem.

    Det som händer nu kan komma att helt radera ut hennes samarbeten. Både med andra företag i området som hon skickar sina kunder till, och de utländska researrangörerna. Flera års arbete riskerar att gå till spillo. Det är inte acceptabelt för Naturturismföretagen.

    Naturturismföretagen - långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet

    Gör det tydligare för utländska gäster att förstå och göra rätt

    Det viktigaste Sylvia anses bör göras är att avgränsa ett mindre område av zonen, dess kärna, stängsla in den och att restriktionerna utanför kärnan minskar.

    ”Då blir det tydligare och enklare för utländska gäster att förstå och att göra rätt. Samtidigt som smittspridningen tydligt begränsas. Och jag och många andra kan planera för framtida resor och ta emot bokningar.” Säger Sylvia Adams.

    Torsdagen 21 september kom Jordbruksverket med information om att kärnområdet, där de smittade vildsvinen hittats, stängslas in. Samma restriktioner gäller i det området, som i den avgränsade zonen.

    Svinpesten drabbar och oroar även utanför zonen

    Som Naturturismföretagen varit inne på i tidigare dialog om svinpesten så är det inte bara företag i zonen eller intilliggande områden som drabbas. Det finns företag som har verksamhet registrad på andra platser i landet men som bedriver verksamhet i eller intill zonen. Dessutom finns en bred oro för smittspridning bland många medlemsföretag runt om i landet.

    Ett exempel är naturturismföretagaren och föreningens medlem Katarina Bergstrand, Sweden by Bike. Hon har kontor i Stockholm men jobbar på många platser i landet. Bland annat med andra företag som ligger på gränsen till den avspärrade zonen.

    ”Det som oroar mig mest, och många av mina kunder, är risken för spridning. Vi samarbetar med företag som ligger precis på gränsen till den avstängda zonen så det är svårt att veta vad som händer, kommer den utökas, i så fall när, hur ska vi tänka och planera? Det här drabbar en hel näring.” Säger Katarina Bergstrand.

    En kedjereaktion av negativa följder för många företagare

    Företag som Katarinas och Sylvias, är bara två exempel på företagande som skapar affärer både för sig själva och för andra, så som boenden, matställen och andra aktivitetsarrangörer med flera.

    ”Det som pågår nu ger direkt långsiktiga effekter för svenska naturturismföretag och andra företag inom besöksnäringen. Dessa hamnar i skymundan i den här akuta fasen när största fokuset läggs på jordbruk och skogsföretag.” Säger Camilla Jönsson.

    Viktiga vägval för Sverige som land att turista i

    Camilla ser att vissa vägval som Jordbruksverket gör redan nu är viktiga för den långsiktiga uppfattningen av Sverige som ett land att turista i.

    ”Som branschförening följer vi Jordbruksverkets arbete noggrant och arbetar för att få in naturturismföretag i diskussionen. Vi fortsätter trycka på kring ersättningsfrågan och även det faktum att företagarna kan hjälpa till bland annat med att genom guidning lära besökare att agera på rätt sätt i ett område med svinpest, och möjligtvis få ett uppdrag att agera som rangers.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen. ”Många andra länder lever med svinpest. Det kommer vi i Sverige också behöva göra. Det arbete vi gör i dag kommer att skapa framtida strukturer för löpande arbete med svinpest. Att vi gör rätt från början är av yttersta vikt både för svensk besöksnäring, och för bilden av Sverige utomlands.”

    • Text: Ulrica Dahlqvist, Naturturismföretagen
    • Foto: Privat
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet