-
Nordic Choice Hotels byter namn till Strawberry
Under de senaste 25 åren har Nordic Choice Hotels etablerat sig som en av de största aktörerna i resebranschen i Norden. Nu byter den stora hotellkoncernen namn till Strawberry.
Vill skapa ett ekosystem av egna varumärken
Under de kommande 10 åren ska koncernen dubbla antalet hotell samt utvidga fördelarna och tjänsterna som ingår i lojalitetsprogrammet. Ambitionen är att skapa ett ekosystem av egna varumärken och externa partners som erbjuder upplevelser i Norden.
“Tillsammans med fantastiska kollegor har vi byggt en av Nordens största hotellkoncerner med hotellupplevelser från lågpris till lyxsegment. Målet är att vara den mest spännande reselivsaktören i hela Norden, och då måste vi vidareutveckla företaget genom att bredda produkterna och tjänsterna som ingår i vår lojalitetsklubb och hotellkoncern. För att markera bytet ska företaget byta namn till Strawberry och vi glädjer oss att starta den här resan.” Säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry och grundare av Nordic Choice Hotels.
Strawberry markerar ett nytt och spännande område
Nordic Choice Hotels grundades under 1990-talet och företaget har sedan dess haft en starkt tillväxt. Under åren 1997 till 2000 växte företaget med ett nytt hotell varannan vecka och 50 nya anställda var tionde dag.
Idag är Nordic Choice Hotels den största hotellkoncernen i Norge och Sverige. I Norden har företaget totalt 214 hotell i fem länder, inklusive Baltikum, 3 000 lägenheter inom affärsområdet Strawberry Living och 15 000 anställda.
“Tillväxt ligger i vårt DNA, och för att vi ska fortsätta den fantastiska tillväxten vi har haft de senaste 25 åren krävs förändring. Det räcker inte att bara anpassa sig. Vi ska vara förarsätet. Vi ska vara bäst i klassen på hotellupplevelsen. Och vi ska utmana vår roll som reselivsaktör med målet att bli mer relevanta för fler personer, oftare. Därför markerar Strawberry ett nytt och spännande område för oss.” Säger Petter Stordalen.
Tar företaget in i en ny tid som ska möta framtidens reseliv
Namnbytet blev annonserat av Stordalen själv under hans tal på Vinterkonferensen på Friends Arena under söndagen. Arrangemanget som samlar 2500 anställda och samarbetspartners är en årlig tradition som vanligtvis genomförs i mitten av januari men som på grund av pandemin blev flyttat till juni i år.
Där blev det känt att företaget kommer att byta namn under 2023 och att koncernen ska fortsätta med sin multi branding strategi som betyder att koncernen ska fortsätta att erbjuda olika hotellkedjor anpassat till olika målgrupper.
“Vi har byggt vår framgång på att ha branschens bästa medarbetare. Grunden och tryggheten i det vi nu ska göra bygger på en stolt historia med stor genomförandekraft. Nu tar vi företaget in i en ny tid som ska möta framtidens reseliv och då måste vi tillsammans skapa en ännu mer attraktiv lojalitetsklubb med produkter och erbjudanden anpassat till framtidens gäst. Samtidigt ska vi bygga vidare på kärnan i allt Nordic Choice står för – nämligen hållbarhet, mångfald och inkludering samt att ge människor en chans och kämpa mot utanförskap.” Säger Torgeir Silseth, VD för Nordic Choice Hotels.
- Text: Nordic Choice Hotels/Strawberry
- Foto: Erik Krafft
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Marcus ger 10 bra tips om hur ni kan göra med små insatser eller hjälp av honom!
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Halmstad är vinnaren av Årets Stadskärna 2025
Det står nu klart att Halmstad har vunnit Årets Stadskärna 2025! Priset ges till den stad som gjort störst framst...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-