-
STUA framtidsseminarium – Kunden och digitalisering i fokus
STUA, Södermanlands turismutveckling AB, genomförde 7 november årets Framtidsseminarium, som en aktivitet inom projektet Digital destinationsutveckling. Tyvärr hade vi på redaktionen inte möjlighet att vara på plats i Hälleforsnäs men vi har fått den här rapporten från STUA.
Aktuell omvärldsspaning
Seminariet gick av stapeln på ”Bruket” i Hälleforsnäs. Dagen inleddes med aktuell omvärldsspaning av STUA, kring de produkter som erbjuds till bland annat internationella återförsäljare och besökare. På plats var influencers och återförsäljare från utlandet som visade på hur Sverige kan utvecklas från deras synvinkel:
Närheten, både till storstad, landsbygd och natur. Det som vi i Sverige ser som en självklarhet är säljbart till internationella besökare. Produkter såsom guidade naturvandringar och lokal mat är områden som bör utvecklas. Kunder söker ofta avkoppling i Sverige och därmed är naturnära upplevelser viktiga att marknadsföra.
En annan viktig aspekt är att produkterna ska vara high tech. Till exempel moderna hemsidor som talar om att det är en lyxig eller högkvalitativ anläggning eller upplevelse i sin genre. Kunder från andra länder vill se att Sverige lever upp till sin positiva standard.
Besöksnäringen är viktig för framtidsperspektivet
En viktig del i framtidsperspektivet för besöksnäringen är detaljplanering av områden och kommuner. Näringslivschefen för Flens kommun, Mikael Larsson, var på plats under seminariet. Han berättade om hur Flens kommun arbetat med sin nya digitala översiktsplan samt att integrera besöksnäringen i översiktsplanen.
Kommunen har i den nya översiktsplanen velat göra det enklare för bland annat besöksnäringen att etablera sig i området. Flen vill vara mer flexibla och hoppas att det kommer bli lättare för någon som exempelvis vill öppna en camping att etablera sig. Då kan kommunen säga direkt, att här finns möjlighet att starta en god verksamhet.
Se filmen om Flens arbete här.
Företag skapar initiativ som gynnar destinationen
Maria Kjellsson, VD Gullmarsstrand, berättade på seminariet om succén Skaldjursresan på västkusten. Maria berättade exempelvis att Skaldjursresan var ett initiativ skapat av och med företag som själva ville fylla tomma säsonger. Hon menade på att drivkraften från företagen är en av de största framgångarna. Destinationer bör hjälpa och satsa på företag som gynnar besöksnäringen.
Vad är unikt och vad kan bli en reseanledning, som gör ditt företag lönsamt året om och stärker destinationen som helhet?
Vi vill vara medskapare i upplevelser
Therese Lundqvist från Kairos Future var på plats och berättade om framtidens museum och vad som ger värde för kunden i framtiden. Tid och energi är nya valuator på bordet. Kunder vill ha en alltmer friktionsfri tillvaro. Vi förväntar oss ett nytänkande i bland annat museer. Modulutställningar frestar kunder mer än fasta utställningar nuförtiden.
Vi vill också vara medskapare. Det ska hända något i vår upplevelse och Therese visade goda exempel där digitala verktyg används för att förstärka upplevelser. Till exempel kan sådana resultat skapas genom appar och ”levande konstverk” där besökarna blir en del i utställningen. Att uppmana till delning via sociala medier är också fortsatt viktigt för upplevelsebranschen.
”Slutsatsen av dagen är att det digitala bör ses som ett hjälpmedel, kan förstärka och sälja en upplevelse, men kunden vill fortsatt ha en unik, äkta upplevelse med koppling till platsen.” Säger Pernilla Nordström, ansvarig för Digital destinationsutveckling på STUA. ”Besöksnäringen behöver möta kunden både digitalt och fysiskt och kunden vill inkluderas allt mer i upplevelsen. Utgå från kundens behov när du utvecklar en reseanledning, men se till att det går friktionsfritt att köpa produkten digitalt.”
För övrigt tecknade Regionförbundet Sörmland och STUA igår ett avtal för det regionala turismuppdraget, med start oktober 2019. Mer information om det kommer nästa vecka.
- Text: STUA & Isa Mörk
- Foto: STUA
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-