-
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Du kan antagligen fråga vilken kommunikations-, annons- eller mediebyrå som helst och få samma svar: mobilanpassa allt! När Swedish Lapland Visitors Board lanserade sajten careforthearctic.com förra veckan gjorde man precis tvärtom. Sajten går bara att se om du går in i webbläsaren på en dator.
“Vi tycker att vissa budskap är för stora, för viktiga för att stänga in på den lilla skärm som utgör en smartphone.” Säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communications på Swedish Lapland Visitors Boards.
Vill att man tar sig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet
Användaren som ändå försöker gå in på sajten från en mobiltelefon möts av följande meddelande:
Ad-agencies will always tell you: ”Mobile first!”
Sometimes though, the message is more important than the format.
We don’t care about smartphones; we care about the bigger picture.
Bring out a computer and get reconnected.Under meddelandet finns en uppmaning att mejla länken till sig själv.
“Tanken är att besökaren ska sitta ner och ha gott om tid att ta in budskapet från hemsidan. Det är ingen sajt du bara scrollar igenom som hastigast på språng, utan vi vill att du tar dig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet.” Säger Camilla Bondareva.
Du hittar den nya sajten på careforthearctic.com – se till att sitta vid en dator.
Bakgrund till Care for the Arctic
Förra veckan presenterade Swedish Lapland ”Care for the Arctic – it’s our home” under ett lanseringsevent på Havremagasinet i Boden. Turismnytt har skrivit om det i en tidigare artikel här.
Care for the Arctic är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för arktiska resmåls huvudintressenter – besöksnäringen, resenären och samhällets aktörer/möjliggörare – som adresserar de identifierade utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt och globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Du kan läsa mer om agendan här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-