-
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Du kan antagligen fråga vilken kommunikations-, annons- eller mediebyrå som helst och få samma svar: mobilanpassa allt! När Swedish Lapland Visitors Board lanserade sajten careforthearctic.com förra veckan gjorde man precis tvärtom. Sajten går bara att se om du går in i webbläsaren på en dator.
“Vi tycker att vissa budskap är för stora, för viktiga för att stänga in på den lilla skärm som utgör en smartphone.” Säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communications på Swedish Lapland Visitors Boards.
Vill att man tar sig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet
Användaren som ändå försöker gå in på sajten från en mobiltelefon möts av följande meddelande:
Ad-agencies will always tell you: ”Mobile first!”
Sometimes though, the message is more important than the format.
We don’t care about smartphones; we care about the bigger picture.
Bring out a computer and get reconnected.Under meddelandet finns en uppmaning att mejla länken till sig själv.
“Tanken är att besökaren ska sitta ner och ha gott om tid att ta in budskapet från hemsidan. Det är ingen sajt du bara scrollar igenom som hastigast på språng, utan vi vill att du tar dig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet.” Säger Camilla Bondareva.
Du hittar den nya sajten på careforthearctic.com – se till att sitta vid en dator.
Bakgrund till Care for the Arctic
Förra veckan presenterade Swedish Lapland ”Care for the Arctic – it’s our home” under ett lanseringsevent på Havremagasinet i Boden. Turismnytt har skrivit om det i en tidigare artikel här.
Care for the Arctic är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för arktiska resmåls huvudintressenter – besöksnäringen, resenären och samhällets aktörer/möjliggörare – som adresserar de identifierade utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt och globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Du kan läsa mer om agendan här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-