-
Sydkoreanska Sono Group vill investera i anläggningar vid Höga Kusten
När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster per år, 24 % av Sydkoreas befolkning, nu expanderar i Europa, väljer de Sundsvall, Västernorrland och Höga Kusten.
Först ut blir bolagets senaste satsning; Sono Pet Club & Resorts, som mer än enbart välkomnar husdjur och dess ägarfamiljer.
”Sono Group har många olika ben i sin affärsidé – och vi ser fram emot att ta emot dem personligen i vårt område här om ca en månad och fortsätta diskussionerna. Oavsett om det är boendeanläggningar, skidresorts, golfresorts eller hundvänliga anläggningar.” Säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling. ”Det vi vet är att vi har fångat deras intresse för vårt område – och det är nog framför allt vår natur och tillgänglighet till friluftsliv. Det är en trend som växer otroligt snabbt i Asien.”
Förutsättningar att nå nya marknader stärks
Sono Group som har en hotellanläggning i tjeckiska Brno, har sonderat Europa efter lämpliga platser för fortsatta investeringar och satsningar. Den 6 augusti signeras ett Memorandum of Understanding (MoU) med High Coast Invest.
”Att sydkoreanska Sono Group vill skriva ett långsiktigt samarbetsavtal visar på styrkan och attraktiviteten i vårt erbjudande inom besöksnäringen. Våra entreprenörer och offentliga aktörer har länge arbetat medvetet och strategiskt med att utveckla våra destinationer och vi ser en stark och positiv trend, trots pandemin. Med ett företag som Sono i regionen stärks våra förutsättningar för att fortsätta växa och nå nya marknader.” Säger Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest som fört en dialog med Sono Group sedan mitten av februari.
Vill aktivt arbeta i Sverige med sitt husdjurskoncept
Sono Groups turismsatsning följer trenden av mångmiljardsatsningar i norr. Som leds av teknik- och industriföretag som Northvolt i Skellefteå, Hybrit i Luleå, H2 Green Steel i Boden i Boden, sjöfartsprojektet Malmporten i Luleå, Svenska Rallyts flytt till Umeå från Värmland, och nu senast: regeringens viljeinriktning att bygga Norrbottniabanan.
”Vi på Daemyung Sono Group kommer framöver att aktivt arbeta för tillväxt av vårt husdjurskoncept, som är en av bolagets kärnverksamheter och satsningen på Höga kusten blir en utmärkt start för vår europeiska expansion.” Säger Sono Groups Vice President, Taewan Yoo, som besöker Sverige den 6 augusti för signering av ett MoU-avtal med High Coast Invest.
Sono Group har ett stort fokus på den så kallade K-Pet-kulturen (Korean Pet Culture). De satsar på boende där husdjuren på riktigt är familjemedlemmar. Exempelvis har de upplevelser och erbjuder fin lagad mat i restaurangen för dem. Detta är ett koncept som Sono Group vill överföra till Europa och Sverige genom deras expansion.
Stark turismtillväxt på grund av satsningar på fritidsturism
Destinationerna Höga Kusten och Sundsvall har trots pandemin visat stark turismtillväxt. Anledningarna är framför allt satsningar på friluftsturism, något som Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden ser som en fortsatt växande trend globalt.
”Fri och lättillgänglig natur och friluftsliv är de fortsatt starkast växande resetrenderna globalt och intresset har förstärkts av pandemin där människor tvingats stanna inne och hemma genom lock downs och strikta restriktioner för att få bukt på smittspridningen.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson.
Kvitto på attraktionskraften i regionen
Det är med Business Swedens hjälp som Sono Group nu signerar ett långsiktigt samarbetsavtal (MoU) med Västernorrlands investeringsfrämjande organisation High Coast Invest. I syfte att etablera och utveckla verksamhet i Västernorrland.
”Vi vet att Västernorrlands län och Destination Sundsvall har otroligt stora ytor med kvaliteter som kan vara aktuella för etablering. I detta läge är det dock viktigt att det sker i samklang med de tankar kring upplägg och varumärke som vi och destination Sundsvall har. Men i dialogen hittills känns det bra!” Fortsätter Mia Karlsson.
Framför allt diskuteras olika typer av destinations- och koncepthotell där Sono Pet Club & Resorts blir först ut.
”Att en betydande internationell hotellkoncern som Sono Group etablerar spännande koncept längs Höga Kusten med ambition om ytterligare expansion är ett kvitto på framtidstron och attraktionskraften i regionen. Där besökare kan utforska det rika kulturlivet och sagolika naturupplevelser.” Säger Jan Larsson, VD på Business Sweden.
Har redan flera intressanta diskussioner på gång
Även på Höga Kusten Destinationsutveckling är man glada:
”Det känns fantastiskt att det är hos just oss den första satsningen av detta slag görs i Sverige av en internationell aktör som Sono Group.” Säger Mia Karlsson. ”Att den unika och världsarvsklassade miljön och den stora potentialen i destinationerna är det som har fångat Sono-gruppens intresse är extra glädjande”.
Det är dock för tidigt att sia om hur många arbetstillfällen, hotellanläggningar eller hur stora investeringarna beräknas bli över tid.
”Under hösten kommer arbetet att gå vidare med att hitta konkreta affärsmöjligheter för Sono. Vi har redan flera intressanta diskussioner på gång, men vi kommer också att jobba på att hitta nya uppslag.” Avslutar Bengt Högberg.
- Text: Visit Sweden & Isa Mörk
- Foto: Maria Lundkvist
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-