-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar nu sin senaste satsning. Ett nytt bolag inom plats & destinationsutveckling. Det nystartade företaget, Platsanalys & Utveckling i Sverige AB (även kallat PLATS), kommer att erbjuda djupgående analyser och beslutsunderlag för kommuner, regioner, destinationsbolag och företag som vill stärka och utveckla sina platser.
”Vi har sett ett behov av en aktör som inte bara mäter utan också hjälper destinationer att använda resultaten för att förbättra sin attraktionskraft.” Säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet. Han hänvisar bland annat till SKR:s årliga undersökning där kommuner önskar ökat kunskapsstöd inom platsutveckling och statistik. För att stärka turism- och besöksnäringsverksamheten. ”Vårt mål är att ge konkreta insikter som leder till faktiska förbättringar och utveckling av platser och destinationer.”
Fyller en lucka på marknaden
Enligt Upplevelseinstitutet, och UI:s kunder, saknas det en helhetsaktör som kan erbjuda både mätningar och strategisk utveckling för destinationer. Genom PLATS vill man fylla denna funktion. Bolaget kommer att arbeta med både kvantitativa och kvalitativa metoder. Inklusive marknadsundersökningar, djupintervjuer och medieanalyser. Allt för att kartlägga vad som gör en plats attraktiv och vilka dolda värden som kan utvecklas vidare.
”Vi vill inte bara leverera siffror utan också vara ett stöd i det efterföljande utvecklingsarbetet. Med rätt underlag kan våra kunder ta välinformerade beslut som stärker deras plats och dess attraktivitet, oavsett om det gäller nya strategier, varumärkesarbete eller evenemang.” Säger Anna Lakmaker, VD för PLATS.
Anna Lakmaker leder arbetet som VD
Anna Lakmaker har rekryterats som VD för det nya bolaget och tar med sig omfattande erfarenhet inom destinationsutveckling, affärsutveckling och ledarskap. Hennes bakgrund som kommunikationschef, destinationsutvecklare och VD för ett destinationsbolag gör henne väl rustad att leda företaget.
”Jag ser fram emot att bygga upp en verksamhet som inte bara mäter och analyserar utan också aktivt bidrar till utvecklingen av destinationer.” Säger Anna. ”Med vårt team, vår erfarenhet och vårt arbete med validerade metoder kommer vi att kunna ge våra kunder de insikter och verktyg de behöver för att fatta strategiska beslut som lyfter deras platser till nästa nivå.”
Peter Viklund, analyschef PLATS, betonar Annas ledarskap som en avgörande faktor för framgång.
”Annas gedigna erfarenhet och engagemang för destinationsutveckling gör henne till den perfekta personen att leda detta arbete. Hennes förmåga att kombinera strategisk analys med praktisk implementering kommer att bli en stor tillgång för våra kunder.”
- Text: Platsanalys & Utveckling i Sverige AB
- Foto: Platsanalys & Utveckling i Sverige AB
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Att en medieplattform och ett affärs- och bokningssystem inleder ett samarbete är ovanligt. Men det är något som ...
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping. Under höstlovet den 28 oktober till 2 november förvandlas Norr...
-
-
Gästbloggare
-