-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i Sveriges största och äldsta tävling i kreativ kommunikation, Guldägget.
”Att belönas för att våga ta ut svängarna i sin kreativa marknadsföring efter att vi sett hur många människor som nåtts och engagerats genom att våra fantastiska medarbetare arbetat hårt för att distribuera kampanjen globalt är fantastiskt.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Vi marknadsför och lyfter fram de fantastiska som hela Sverige erbjuder genom den svenska besöksnäringen och när det görs tillsammans blir det magi.”
Kampanjen fick fyra priser, två guld och två silver
Kampanjen, ”Sweden (not Switzerland)”, skapades av byråerna Forsman & Bodenfors och Mindshare. Den förärades med sammanlagt fyra priser, två guld och två silver:
◈ Guld i kategorin PR för kampanjer som dragit nytta av förtjänade kanaler på ett kreativt och relevant sätt.
◈ Guld i kategorin Digitalt för kampanjer som på ett kreativt sätt nyttjar kraften och möjligheten i digital teknik.
◈ Silver i kategorin Integrerat, för kampanjer med förmåga att integrera många olika kanaler för att nå ut till många.
◈ Silver i kategorin Aktivering för kampanjer som levandegör varumärken – i detta fall Sverige.Väsentliga ingredienser för att skapa globalt engagemang
Kampanjen tar avstamp i den väl kända sammanblandningen mellan länderna Sverige och Schweiz, där Sverige med humor vill skapa tydlighet och ett kontrakt med Schweiz om hur länderna ska förhålla sig i framtida kommunikation om respektive land.
Läs mer om den populära kampanjen i en tidigare artikel på Turismnytt här.
”Det är otvivelaktigt att kreativitet, relevans och effektiv pressbearbetning är väsentliga ingredienser för att med humor skapa globalt engagemang som når många människor genom PR och förtjänad media med begränsade resurser.” Säger Nils Persson, Visit Swedens Marknadschef.
Kampanjen var synlig i fler än 49 länder och på alla kontinenter
Kampanjen har genererat en räckvidd, nått 175 253 330 UVD (Unique Viewers Daily) enbart i Norden, USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Kina, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Sverige. Totalt var kampanjen synlig i fler än 49 länder, på alla kontinenter genom över 1230 publicerade artiklar i internationella medier. 89 procent av målgruppen har via en enkätundersökning svarat att deras intresse att resa till Sverige ökat efter kampanjen.
Mängder med medieföretag, nyhetssajter, radio-, TV-stationer och influencers har skapat eget innehåll om kampanjen. Det startades dessutom flera trådar på Reddit där kampanjen och uppdelningen diskuterades.
Visit Swedens kampanjsida för Sweden (not Switzerland) hade 1155 procent fler besökare än förra årets stora kampanj, Spellbound by Sweden. Genomsnittlig lästid var 10 minuter (över fem gånger längre än benchmark för liknande kampanjer).
Ni hittar kampanjen ”Sweden (not Switzerland)” här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden/Guldägget
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-