-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i Sveriges största och äldsta tävling i kreativ kommunikation, Guldägget.
”Att belönas för att våga ta ut svängarna i sin kreativa marknadsföring efter att vi sett hur många människor som nåtts och engagerats genom att våra fantastiska medarbetare arbetat hårt för att distribuera kampanjen globalt är fantastiskt.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Vi marknadsför och lyfter fram de fantastiska som hela Sverige erbjuder genom den svenska besöksnäringen och när det görs tillsammans blir det magi.”
Kampanjen fick fyra priser, två guld och två silver
Kampanjen, ”Sweden (not Switzerland)”, skapades av byråerna Forsman & Bodenfors och Mindshare. Den förärades med sammanlagt fyra priser, två guld och två silver:
◈ Guld i kategorin PR för kampanjer som dragit nytta av förtjänade kanaler på ett kreativt och relevant sätt.
◈ Guld i kategorin Digitalt för kampanjer som på ett kreativt sätt nyttjar kraften och möjligheten i digital teknik.
◈ Silver i kategorin Integrerat, för kampanjer med förmåga att integrera många olika kanaler för att nå ut till många.
◈ Silver i kategorin Aktivering för kampanjer som levandegör varumärken – i detta fall Sverige.Väsentliga ingredienser för att skapa globalt engagemang
Kampanjen tar avstamp i den väl kända sammanblandningen mellan länderna Sverige och Schweiz, där Sverige med humor vill skapa tydlighet och ett kontrakt med Schweiz om hur länderna ska förhålla sig i framtida kommunikation om respektive land.
Läs mer om den populära kampanjen i en tidigare artikel på Turismnytt här.
”Det är otvivelaktigt att kreativitet, relevans och effektiv pressbearbetning är väsentliga ingredienser för att med humor skapa globalt engagemang som når många människor genom PR och förtjänad media med begränsade resurser.” Säger Nils Persson, Visit Swedens Marknadschef.
Kampanjen var synlig i fler än 49 länder och på alla kontinenter
Kampanjen har genererat en räckvidd, nått 175 253 330 UVD (Unique Viewers Daily) enbart i Norden, USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Kina, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Sverige. Totalt var kampanjen synlig i fler än 49 länder, på alla kontinenter genom över 1230 publicerade artiklar i internationella medier. 89 procent av målgruppen har via en enkätundersökning svarat att deras intresse att resa till Sverige ökat efter kampanjen.
Mängder med medieföretag, nyhetssajter, radio-, TV-stationer och influencers har skapat eget innehåll om kampanjen. Det startades dessutom flera trådar på Reddit där kampanjen och uppdelningen diskuterades.
Visit Swedens kampanjsida för Sweden (not Switzerland) hade 1155 procent fler besökare än förra årets stora kampanj, Spellbound by Sweden. Genomsnittlig lästid var 10 minuter (över fem gånger längre än benchmark för liknande kampanjer).
Ni hittar kampanjen ”Sweden (not Switzerland)” här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden/Guldägget
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-