-
Staden som gör fikakulturen till affär
Sverige har länge haft en fikakultur men det är inte förrän de senaste åren som man har försökt locka turisterna med fika.
Lidköping har gått ett steg längre att anordna en fikavecka.
I staden ligger det många caféer och de är välbesökta. De flesta gästerna kommer på lördagar när de behöver en paus i torghandeln och shoppingen. Många använder också caféerna som en mötesplats och / eller ett extra vardagsrum.
Förra året genomförde elva caféer en satsning på att erbjuda fyra fikadagar men i år anordnar man den 17-22 oktober en hel fikavecka. I år har också barnen sin egen fikadag – den 18 oktober – då alla barn under 10 år bjuds på fika. Syftet med barnens fikadag är att föra över traditionen till nästa generation.
Varje café har olika specialiteter varje dag.
Fikaveckan är ett samarbete mellan caféerna, Destination Läckö-Kinnekulle AB och Tillväxt Lidköping.
”- Caféerna i Lidköping håller hög klass och är något som lyfter staden även inom besöksnäringen. Därför är det viktigt även för oss att den här veckan arrangeras och gör fler uppmärksamma på det stora utbudet som finns”, säger Elin Axelsson, destinationsutvecklare Destination Läckö-Kinnekulle AB.
På bilden ovan: Bookhouse Cafe Sara Williamsson, Gulian Kanat-Sönebom och Magnus Franzén destinationsutvecklare Lidköping.
Källa: Destination Läckö-Kinnekulle AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tillväxt Lidköping
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-