-
Regionen där Norge är den största utländska marknaden
Norrmännen fortsätter att turista i Sverige och är den utländska marknaden som ökar mest – iallafall i Skaraborg.
Stor ökning av gästnätter i Skaraborg
Skaraborg ligger i Västsverige och hade under sommaren 2017 en total ökning av gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem med 8,1%. I Skövde, i Skaraborg, hade man en ökning av gästnätter med 8,6% under juni-augusti 2017 jämfört med under sommaren 2016.
Så tas statistiken fram
Statistiken för gästnätter tas fram enligt Turistrådet Västsveriges eget besöksnäringsindex. Där räknas antal gästnätter fram utifrån ett frågeunderlag som besöksnäringsföretag får besvara via webben.
Så trodde företagen om marknaden för sommaren 2017
De flesta besöksnäringsföretag trodde att man skulle få ta emot fler gästnätter under sommaren 2017 – och de visade sig ha rätt.
Norska marknaden ökar mest
Besöksnäringsindex visar att femtioen procent av boendeanläggningarna hade mer gäster än sommaren 2016. Fjorton procent hade färre bokningar.
Den norska marknaden är den marknad som fortsätter att öka:
”- Norge är Västsveriges överlägset största utländska marknad, så det är naturligtvis positivt för besöksnäringen i vår region att de norska gästnätterna går upp. Den norska konjunkturen gick ner under 2016, bland annat på grund av låga oljepriser, vilket så klart också påverkar resandet”, säger Fredrik Lindén, Vd Turistrådet Västsverige.
Skapar fler arbetstillfällen och ekonomisk värden
”- Antalet gästnätter fortsätter att öka och det är mycket glädjande att se en fortsatt positiv trend. Besöksnäringen skapar mycket arbetstillfällen och stora ekonomiska värden och bidrar till att Skövde är en attraktiv och levande kommun”, säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Mårten Bergkvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-