-
Branäsgruppen övertar driften av Storstenshöjden och Tolvmannabacken
När Branäsgruppen förvärvade anläggningarna Ånnaboda och Tolvmannabacken för fem år sedan ingicks ett driftsavtal med minoritetsägarna JL-marknad. I slutet av augusti avyttrades konferens- och campingdelen av Ånnaboda. Branäsgruppens del av verksamheten renodlades till att enbart omfatta de alpina anläggningarna Storstenshöjden samt Tolvmannabacken. Samtidigt tog Branäsgruppens centrala organisation över driften av bolagen från Johan Larsson och Åsa Jansson i JL-marknad.
”Vi har genom gruppens övriga anläggningar stor erfarenhet av alpina verksamheter och det känns naturligt att även Storstenshöjden och Tolvmannabacken hamnar under samma organisation. Anläggningarna blir Branäsgruppens minsta men man skall inte underskatta betydelsen av bra skidåkning nära befolkningstäta områden. De här backarna är en viktig inkörsport för många som aldrig hade haft chansen att uppleva skidåkning och vinterfriluftsliv annars.” Säger Anders Kjällström, VD för Branäsgruppen.
Smarta lösningar implementeras
Branäsgruppens övriga anläggningar; Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn har implementerat ett arbetssätt som effektivt har eliminerat köer för dem som förbokat sin utrustning. Systemet kommer att implementeras i Tolvmannabacken och Storstenshöjden i år för dem som förbokar. Branäsgruppen kommer att fortsätta att utveckla destinationerna så att de blir smidigare och roligare för kunderna.
”Den största synbara förändringen kommer förmodligen att vara den grafiska profilen som vi stöpt om från grunden för att passa in i våra mallar. Hemsidorna får en ny kostym och lanseras runt vecka 45. Samtidigt sjösätter vi en smidigare onlineladdning av liftkort som vi är övertygade kommer minska köerna i liftkortskassorna.” Säger Mikael Elford, Marknads- och försäljningschef för Branäsgruppen.
- Text: Branäsgruppen
- Foto: Branäsgruppen
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-