-
Destination Sigtuna satsar på att vara plastfritt 2020
Destination Sigtuna siktar mot att vara plastfritt 2020. Nätverket Hållbar destination, bestående av flera hotell i Sigtuna, har beslutat att tillsammans drastiskt minska klimatavtrycket från plastanvändning. Målet är att 2020 vara en plastfri destination.
Bara under år 2016 tillverkades 335 miljoner ton plast i världen och siffran väntas öka markant enligt branschorganisationen PlasticsEurope. Samtidigt pekar EU-kommissionen på att det 2050 kommer att finnas mer plast än fisk i världens hav.
”Den här utvecklingen måste vi ta en aktiv del i att stoppa! Tillsammans med våra partners i nätverket Hållbar destination har vi därför tagit beslut om att fasa ut plastartiklar i våra verksamheter så långt möjligt. Vi är redan igång och första steget är att inventera engångsartiklar av plast och göra en nollmätning av våra partners plastförbrukning. Därefter ska vi tillsammans försöka påverka våra leverantörer att minska sin användning av plast.” Säger Anna Lakmaker, tf VD på Destination Sigtuna.
Antalet gäster ökar men klimatpåverkan minskar i Sigtuna
Redan 2009 startade samarbetet mellan Sigtunas hotell för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Hittills har nätverket, med framgångsrikt resultat, installerat laddstolpar för bilar samt arbetat för att minska användningen av palmolja, och främja biodling. En viktig del av samarbetet har även varit att mäta klimatpåverkan av den egna energiförbrukningen, uppvärmning, tjänsteresor, tvätt och matråvaror. Totalt sett har destinationens klimatpåverkan minskat trots att antalet gäster ökar.
”Vi ser nu fram emot att fortsätta att gå i bräschen för hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen och är redo att ställa om för en hållbar framtid även inom andra områden. Parallellt med arbetet att bli en plastfri destination är nätverkets nästa utmaning att minska matsvinnet.” Avslutar Anna Lakmaker.
Medverkande företag
De medverkande företagen i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination är följande:
1909 Sigtuna Stadshotell, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Park Airport Hotel, Clarion Hotel Arlanda Airport, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens samt Stora Brännbo Konferens och Hotell.
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-