-
Golfens nytta för besöksnäringen – Här finns mycket att vinna
Under januari och februari turnerar Svenska Golfförbundet runt Sverige för att träffa golfklubbar och även aktörer med anknytning till golfen. Man bjuder också in politiker för att öka kännedomen hos dem, och deras intresse för, golfens villkor, förutsättningar och behov. I veckan hade turen kommit till Stockholm och Turismnytt passade på att lyssna lite och prata med dem om Golfnyttan.
Golfen gör, och kan göra större, nytta i samhället
Golfnyttan är ett projekt för att visa på vilken nytta golfen gör och kan göra i samhället. Detta gör man på nationell nivå, men framför allt vill man stötta golfklubbarna i att på många olika sätt och i olika sammanhang hitta sätt att bidra till samhället. Detta är några olika sätt att göra detta:
- Öppna upp för att andra än golfare kan ha glädje av de stora grönytor som golfbanor utgör
- Samarbeta med skolan och exempelvis låta dem göra exkursioner där de utforskar djurlivet i golfbanans dammar
- Samarbete med ridklubbar och hästägare, något som i somras när det var som torrast hjälpte många av dem att få mat till sina hästar
- Samarbeta med besöksnäringsföretag för att skapa mer och bättre turism i närområdet
Här kommer vi osökt in på kopplingen till vår näring. Jag måste erkänna att jag inte hade sett potentialen fullt ut tidigare, men här blev det tydligt.
Golfen kan bidra till hållbar tillväxt i besöksnäringen
I många kommuner är golfen bland de tre-fyra största besöksanledningarna! Kanske inte uppenbart eller ens känt hos alla. Här finns dock en stor potential och en fin möjlighet att expandera sin besöksnäring på ett hållbart sätt. Om man kan stimulera till att de som kommer för att spela golf stannar en extra natt eller två innebär bara det en rejäl ökning av beläggningen hos boendeanläggningarna utan att fler besökare behöver komma. Kan man intressera de golfande besökarna för andra besöksmål och besöksanledningar på destinationen så kan det gynna även dem (och få golfaren att stanna en natt extra). Om man har flera golfklubbar i området kan man få de besökande golfarna att spela på fler banor när de ändå är där vilket minskar resandet, totalt sett. Kanske till och med paketera det som en attraktiv produkt.
Om ni inte redan har ett samarbete med er/era golfklubb/ar så ta kontakt och se vilka möjligheter ni kan hitta. Det kan vara starten på något riktigt bra!
- Text: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-