-
Stark medvind för besöksnäringen i region Västmanland
Besöksnäringen i Västmanland skapade 2018 sysselsättning för 2 500 personer, en ökning med 16 procent sedan 2010. I dag arbetar 16 400 personer i besöksnäringen i Östra Mellansverige. Det visar en rapport framtagen på uppdrag av Regionalt forum för turismanalys.
“Utvecklingen är glädjande.” säger Henrik Wester, turismchef, Region Västmanland och samordnare för Regionalt forum för turismanalys. “Näringen i regionen har stark medvind och goda möjligheter att fortsätta växa med tanke på den växande efterfrågan på lättillgängliga natur- och kulturupplevelser nära Stockholm.”
Omsätter 3,4 miljarder
Besöksnäringens omsättning har ökat med 25 procent sedan 2010 och uppgick till 3,4 miljarder kronor. Östra Mellansverige som helhet har ökat med 22 procent under samma period.
Antalet gästnätter på Västmanland kommersiella boendeanläggningar har ökat med 42 procent sedan 2010, vilket är den i särklass högsta procentuella ökningen av jämförda län. Totalt gjordes drygt 900 000 övernattningar på länets kommersiella anläggningar.
“Att besöksnäringen växer trots att det totala antalet anläggningar har minskat sedan 2010 är ett tecken på att det är en näring i utveckling och att lönsamheten hos många verksamheter förbättras.” säger Magnus Ekblad, Regionråd (C) och ansvarig för regionala utvecklingsfrågor i Region Västmanland.
Samarbete mellan länen
Regionalt forum för turismanalys är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna i Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötlands län.
Syftet är att utveckla statistik- och analysfrågor i länen och dess kommuner. Den övergripande målsättningen är att stärka den gemensamma användningen och kunskapen kring statistik hos de deltagande regionerna.
- Text: Region Västmanland
- Foto: Region Västmanland
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-