-
Stockholm Pride 2019 sprakade med färger och kärlek
Nordic Choice Hotels sponsrade hela Pride i Norden och Kaknästornet lyste i alla regnbågens färger. Pride-veckan var en magisk vecka fylld med information, aktiviteter och lycka.
Höjer rösten för jämställdhet och tolerans
Under invigningsfesten den 29 juli, som Clarion Hotel Stockholm stod för, minglade uppemot 300 personer i Pride House på tillsammans med Martin ”Mingelmartin” Edlund. Under veckan hade Clarion-hotellen runt om i Stockholm bland annat dans och poolpartyn på schemat.
”Nordic Choice Hotels sponsrar Pride därför att vi vill tala om för världen att vår dörr är öppen, oavsett vem du älskar eller hur du identifierar dig. Vi höjer rösten för jämställdhet, tolerans och människors lika värde.” Säger Petter A. Stordalen, grundare av Nordic Choice Hotels. ”Det spelar ingen roll om du heter Ali eller Ola, Kari eller Per, är hund- eller kattmänniska, homo, hetero, bi eller trans, flykting eller funktionshindrad, det finns rum för just dig på Nordic Choice Hotels.”
En plats för information och synlighet
Som vanligt genomfördes många föreläsningar, seminarier och workshops som handlar om att synliggöra HBTQ+frågor. Men också sex- och samlevnad och rasism diskuterades flitigt.
Byggcheferna deltog exempelvis för första gången och pratade om hur machokulturen genomsyrar branschen negativt. Även Försvarsmakten var på plats och pratade om samma ämne.
Regnbågsläkarna hade ett seminarium om hur synen på transvård är bland läkare och patienter. Politiker var med under veckan och diskuterade olika HBTQ+ frågor.
Fotograf: Julius LindblomFestliga aktiviteter under Pride
Pride Park var fylld av glädje och kärlek. Fantastiska artister såsom Icona Pop och Village People uppträdde på scen. Många företag och intresseorganisationer var på plats med egna bord och aktiviteter.
Konst, sport och disco är bara några av sakerna människor kunde njuta av i Pride på Stan som skedde över hela Stockholm. Nobina, en operatör inom kollektivtrafiken, körde under veckan en festivalbuss mellan Pride Park och Pride House kostnadsfritt för besökare med band.
Friskis&Svettis höll folk i form med peppig Prideträning i Rålambshovsparken. Tisdagen den 30 juli förvandlades Djurgården till en färgsprakande plats då löparfesten Run for Pride gick av stapeln. Blomsterlandet var en stolt sponsor till eventet.
Glittrande parad och hyllning
Såklart var Prideparaden det stora eventet under veckan. Uppemot 50.000 deltog i paraden i år och många företag hade flak som gav riktigt skön stämning. Ett tåg av färg och tolerans gick från Stadshuset på Kungsholmen till destinationen Östermalms IP. Omkring 500.000 personer deltog på sidan som åskådare och firade paradens budskap – alla människors lika värde.
”Det kändes verkligen som att hela Stockholm gick man ur huse. Det har varit en underbar dag. Att så många står upp för mänskliga rättigheter är helt fantastiskt att se.” Säger Johnny Foglander, vice ordförande för Stockholm Pride.
Temat för i år var #vibehövs och Stockholm Prides ordförande Vix Herjeryd och vice ordförande Johnny Foglander talade om det. Vi måste hylla alla de som banat vägen för HBTQ+ rörelsen under åren och arbeta för en framtid där rätten att vara sig själv och älska vem man vill är självklar.
Stockholm var inte den enda staden som firade. West Pride genomfördes i Göteborg och andra städer hade egna Prideparader och event. Det gör mig riktigt stolt att se hur många organisationer och företag som deltar och därmed tar en ställning för tolerans och jämställdhet i vårt samhälle.
Fotograf: Olav Holten- Text: Isa Mörk
- Foto: Clarion Hotel Stockholm
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-