-
Göteborg startar året som huvudstad för smart turism
Hela 2020 är Göteborg ”European Capital of Smart Tourism” och det blir en lång rad aktiviteter under året. På fredagen bjöd Göteborg & Co in besöksnäring, näringsliv, stad och akademi att delta i arbetet att göra Göteborg till en ännu smartare turistdestination.
”Göteborg har fått en fantastisk möjlighet att driva en hållbar utveckling av smarta turiststäder i Europa. Den ska vi förvalta väl tillsammans med våra intressenter och visa upp våra styrkeområden som destination.” Säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.
Dela med sig av kunskap
Tävlingen ”European Capital of Smart Tourism” startades av EU-kommissionen för att belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism. I sitt tävlingsbidrag underströk Göteborg ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.
EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. 2019 hade Helsingfors och Lyon titeln och 2020 är det Göteborg och Malaga som tar över rollen som smart huvudstad.
”Engagemanget är stort för att göra Göteborg till en ännu bättre stad och destination. Den kraften ska vi ta vara på i det här projektet. Med nära samverkan med våra intressenter så kommer vi gå från smart till smartare under detta året.” Säger Peter Grönberg.
Kommer delta på mässor
På fredagen samlades ett 40-tal representanter för staden, akademin och näringslivet till startmöte för huvudstadsåret. Syftet är att få så många som möjligt att bidra till att göra året till en motor i utvecklingen av destinationen.
”Det är oerhört inspirerande att vi fortsätter utveckla vår fantastiska stad i en hållbar riktning tillsammans.” Säger Helena Wiberg på Swedavia, som var en av deltagarna på mötet.
Göteborg har av EU-kommissionen bjudits in att delta i flera sammanhang på mässor och konferenser i Europa under året. Dessutom ska en rad aktiviteter ske på hemmaplan där destinationen är värd tillsammans med olika samarbetspartner.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-