-
Succéstart för Stena Lines nya färjelinje Halmstad-Grenå
Den 1 februari öppnade Stena Lines färjelinje Halmstad-Grenå med en stor invigningsfest som lockade fler än 8000 Halmstadsbor.
Den nya linjen som siktar på att fördubbla både resande och frakt på fem år har fått en succéstart med bokningsökningar mellan 20 och 50 procent jämfört med föregående år.
En succéstart för linjen
Den nya linjen Halmstad-Grenå och färjan Stena Nautica fick ett varmt mottagande den 1 februari. Nu kan Stena Line också konstatera att månaden som gått har varit en succéstart för linjen. Resandet har ökat jämfört med förra året och bokningsläget framåt visar på en fortsatt positiv utveckling.
För resor bokade från Sverige är bokningsläget fram tills sommaren upp med 20 procent jämfört med förra året. Från den danska sidan ser bokningsläget för våren bättre ut; 50 procent fler bokningar från Grenå till Halmstad än samma period föregående år.
”Det känns fantastiskt kul att den nya linjen både fått ett så fint mottagande i Halmstad och vi ser fram emot vår första högsäsong för den nya linjen.” Säger Julia Kronberg, Travel Commercial Manager på Stena Line. ”Danskarna har upptäckt den nya linjen och destinationen Halmstad. Totalt handlar det om tusentals fler danska turister som planerar att resa hit bara i vår.”
Marknadsför Halmstad i Danmark
På Destination Halmstad har arbetet med att marknadsföra Halmstad för danska turister också dragit igång. Bland annat pågår kampanjen ”Strandliv vs Vildmarksliv” i sociala medier i Danmark. Delar av destinationens hemsida har även översatts till danska för att göra det enklare för turister att hitta rätt.
”Vi får vänja oss vid att höra mer danska på stan, stranden och i skogen framöver. Det känns väldigt spännande att marknadsföra Halmstad som destination mot en helt ny region i Danmark som har fler än en miljon potentiella besökare.” Säger Marcus Andreasson, Marknadschef på Destination Halmstad.
Fraktavdelningen är förväntansfull
Mer än hälften av Stena Lines verksamhet består av frakt och även på fraktavdelningen är tongångarna positiva.
”Vi transporterar de volymer vi förväntat oss både från den svenska och danska sidan. Vi är väldigt optimistiska inför framtiden för det finns ett tydligt intresse från marknaden att undersöka nya transportlösningar i och med öppnandet av den nya linjen.” Säger Dan Röding som ansvarar för fraktverksamheten på Stena Lines Danmarkslinjer.- Text: Stena Line
- Foto: Lasse Partanen/Destination Halmstad
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-