-
Svensk Turism är i full gång med samverkansarenan
Det händer mycket hos Svensk Turism nu och alla får kanske inte deras nyhetsbrev så här återger vi det i sin helhet för det berör hela vår näring. I nyhetsbrevet skriver Ola Lindgren Nilsson om arbetet med samverkansarenan och det kommer vi på Turismnytt att följa noga framöver.
——
Informationsbrev från Svensk Turism AB
15 maj 2020Ola Lindgren Nilsson har ordet
Vi är inne i en märklig tid och vi ställs inför många frågor som vi inte behövt fundera så mycket över tidigare. Varje dag är en ny dag och det jag skriver nu kan se annorlunda ut imorgon. Det är fascinerande att se hur snabbt nya situationer uppkommer och hur snabbt lösningar kommer på plats.
Vi behöver förbereda oss på och vara redo att agera utifrån nya omständigheter i vår omvärld. Att agera utifrån olika scenarier med hög kvalité, i en hejdundrande fart, kräver samverkan. Den samverkan som finns idag måste fortsätta. Den behöver utvecklas och förstärkas för att bättre möta framtidens utmaningar och möjligheter. Uppdraget att etablera en ”Samverkansarena för besöksnäringen” är nu igång och vi kommer framgent att berätta om hur detta arbete bedrivs, vad som händer och varför vi ser att fortsatt samverkan är viktigt för näringens utveckling i framtiden.
Samverkan bygger på ett gemensamt arbete och därför kommer vi påbörja dialoger för att få inspel och synpunkter. Din röst är viktig – så hör gärna av dig.
Tack för förtroendet att få arbeta med detta uppdrag. Ta hand om dig!Kort om arbete med samverkansarenan
Samverkansarenan ska fungera som samlingspunkt för besöksnäringens företag, branschorganisationer och främjare. Långsiktigt vill vi samla alla besöksnäringens aktörer här. Arenans aktörer ska bidra till hållbar utveckling av turism och besöksnäring i hela landet. För att skapa en internationellt hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring behövs ökad samverkan och fokus på de behov som finns i framtiden. Det handlar bland annat om att stärka näringen som helhet och samspelet mellan det offentliga och företagen. När den samlade besöksnäringen intresse drivs, underbyggda och formulerade utifrån näringens egna behov skapas värde och nytta för företagen. Arenan kan därtill, genom att vara en aktiv samordnande aktör, ha en drivande roll
i näringens utveckling. Detta ska arenan bidra till.Ola Lindgren Nilsson,
Projektledare, Besöksnäringens samverkansarenaBakgrund
I slutet av november 2019 meddelade regeringen att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Beslutet ligger i linje med det som lyftes fram i regeringens besöksnäringsutredning och som stöds av näringens samtliga aktörer.
Tillväxtverket har fått i uppdrag att i en uppstartsfas stödja näringen i det arbetet och beviljade i januari 2020 Svensk Turism AB:s ansökan om att få uppdraget att etablera arenan.
Svensk Turism AB företräder redan idag besöksnäringen och är en plattform för turismen i Sverige och utgör en lämplig grund i det bygge av samverkan som arenan ska utgöra i framtiden. Svensk Turism vill samla hela besöksnäringen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring byggd på företagens behov och möjligheter, i samverkan med det offentliga.
Vi kommer att beskriva det fortsatta arbetet i ett kommande informationsbrev.
Du är viktig!
Har du tankar och idéer kring hur vi tillsammans kan bygga den bästa tänkbara samverkansarenan så hör av dig till oss på [email protected]Vi kommer löpande publicera information om projektet på hemsidan:
www.svenskturism.se/samverkansarenanOrdföranden har ordet
Svensk turism om den globala pandemin I skrivande stund har 45 procent av världens länder helt eller delvis stängt sina gränser för turism och 30 procent av alla länder har stängt ner sitt internationella flyg. Att Covid 19 är en katastrof för människors hälsa och ekonomi blir alltmer tydligt ju längre tiden går och det är uppenbart att det är individer och samhällen som redan innan var utsatta som är de som drabbas hårdast.
Samarbetet inom Svensk Turism har aldrig varit viktigare än nu. Näringens arbetsgivar- och branschorganisationer samarbetar med det offentliga turismfrämjandet inom Svensk Turism. Vi håller varandra informerade och arbetar intensivt från olika håll för att stödja företagen. Regeringens insatser har också bidragit till att dämpa krisen men givetvis inte kunnat ändra på det näst intill totala stopp i efterfrågan som pandemin har orsakat.
Just nu är det svårt att ta sig an framtids-frågorna. Allt handlar om att hjälpa företagen här och nu. Men Svensk Turism vill så fort som möjligt kunna dra igång en återuppbyggnads-strategi. Hur kan och bör vi utveckla turismen när restriktionerna lättar? Vad kan vi göra? Hur bör företagen agera?
Att utveckla flera möjliga framtidsscenarier blir en viktig uppgift. Vi behöver analysera förutsättningarna för alla verksamheter inom resa, bo, äta och göra – både sammantaget och för enskilda delar. Det strategiarbete som redan pågår kommer att kompletteras med kunskap och erfarenhet från den här svåra tiden. Vi är mer beslutsamma än någonsin på att utveckla hållbar turism och växande besöksnäring./Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism
Följ Svensk Turism på hemsidorna www.svenskturism.se och www.visitthefuture.se
- Text: Svensk Turism
- Foto: Svensk Turism
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-