-
Fem städer marknadsför varandra i en unik kampanj
Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer: Norrköping, Linköping, Västerås, Karlstad och Örebro i en unik kampanj där de marknadsför varandra. Den lanseras under juni.
”Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Vi är goda grannar helt enkelt.” Säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping & Co.
Samarbetet känns spännande
Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna.
”En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse. Nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och på vår typ av destinationer.” Säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.
Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun, ser fram emot kampanjen. ”Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande.”
Alla städer kommer förstås fortsatt marknadsföra den egna staden. Men genom samarbetet och en kampanj når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga.
Behöver tänka utanför boxen
Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.
”I år är det viktigare än någonsin med aktiviteter för att locka nya gäster som tidigare inte tänkt på oss som en semesterdestination. Vi är glada att vi har kollegor som tänkte likadant så att vi kan hjälpas åt.” Säger Marita Närtell, turismstrateg på Karlstads kommun.
Avstånden mellan de medverkande städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten. Vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.
”Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete.” Säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.
- Text: Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås & Örebrokompaniet
- Foto: Björn Fransson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-