-
Blogginlägg – En framtvingad kreativitet skapar möjligheter
Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en framtvingad kreativitet. För när andra länder har stängt ner, aktörer har fått låsa dörrarna och stanna hemma: Då har vi stället fått tänka till och tänkt om.
Vi har tvingats anpassa, förändra och justera våra verksamheter. Vi har fått tänka nytt, tänka annorlunda och ta fram nya upplevelser. Pandemin har tvingat oss att se över vårt erbjudande och våra tjänster. Snart är pandemiåret 2020 till ändå, men vi utgår från att även nästa år blir en annorlunda verklighet. Vår förmåga att tänka om har rustat oss, vi har förberett oss. Vi kan dra lärdomar från 2020. Den, om än framtvingade, kreativitet ger oss ett försprång!
Hur kan då lärdomar från detta år hjälpa oss att utveckla mer lönsamma och bättre gästupplevelser framöver? Några områden att fundera kring gästerna är:
–Vilka, vilka kom och vilka kom inte? Hade dessa gäster andra behov, andra förväntningar och förhoppningar kring upplevelsen? Vad har upplevts trygg och vad har upplevts säkert.
–Var, de gästerna som kom, varifrån kom de? Lokalt, regionalt och stannade de till på fler ställen på vägen? Skulle de vidare efter ett besök hos er?
–Hur, i pandemins spår se vi också att gästerna använder andra transportsätt. Hur kom de till er? Men också hur hittade de till er? Både fysiskt och digitalt.
Det finns mycket att fundera på baserat på lärdomar om gästerna från det gångna året.
Finns det aktiviteter som ni kan ta bort, eller ska addera i ert utbud. Går det att justera upplevelsen för att göra att den upplevs mer trygg? Går det att tänka om och flytta ut vissa delar utomhus, ut i naturen? Går det att paketera om upplevelsen så den blir mer lönsam?
Finns det nya samarbetspartners att teama upp med på lokal och regional nivå? Om allt fler gäster reser med bil snarare än att flyga så är kanske de närmaste bensinstationerna kan bli era bästa ambassadörer för att locka besökare.
Med risk att låta som en av Per Gessles, det är tuffa tider för en del. Ja, för en hel del inte bara drömmaren. Men den framtvingade kreativiteten har lärt oss en hel del som inför nästa säsong ger oss ett försprång. Låt oss ta vara på det!
Tanja Olsson Öhrn, Projektledare Konceptoteket
Bättre gästupplevelser – för en mer hållbar och lönsam besöksnäring
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Konceptoteket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
-
Gästbloggare
-