-
Gotland har blivit beviljade miljoner till besöksnäringen
I somras kom regeringen med en satsning på 70 miljoner för att stötta besöksnäringen nationellt. Gotlands besöksnäring tog tillfället att ansöka om medel och har nu blivit beviljade 2,5 miljoner från Tillväxtverket och 2,5 miljoner från Region Gotlands regionala utvecklingsmedel. Totalt 5 miljoner till den gotländska besöksnäringen.
”Det här är ett otroligt välkommet tillskott till en näring som är hårt pressad under pandemin.” Säger Frida Ganshed, verksamhetsledare för Gotlands Förenade Besöksnäring. ”Nu direkt handlar det om att få en överblick över hur Gotlands besöksnäring mår, hur mycket har man tappat och hur ser omställning och återhämtningsförmågan ut? Sedan kommer vi att utifrån det kunna rikta insatser och stötta företagen i deras affärsutveckling och omställning.”
Behöver höja kompetensen för att ligga i framkant
Utöver arbetet med att stötta företagen i spåren av Corona har Gotlands Förenade Besöksnäring även fått medel för att särskilt kunna stötta företag inom möten och evenemang i digitaliseringsomställningen. Den del inom besöksnäringen som är hårdast drabbad.
”Det känns väldigt roligt att äntligen ha fått besked kring de här två satsningarna. Vi har jobbat med dem sedan innan sommaren. Vi ser att mötesindustrin för all tid kommer att vara förändrad. Från och med nu kommer vi att behöva komplettera alla fysiska möten med en möjlighet att vara med digitalt. Det ställer stora krav på företag och vi behöver höja kompetensen för att säkerställa att Gotland ligger i framkant”. Avslutar Frida Ganshed.
Mycket angeläget och viktigt att stötta näringen
Båda satsningarna finansieras med EU-medel och med statliga utvecklingsmedel som Region Gotland ansvarar för att fördela i olika utveckling- och tillväxtinsatser, totalt är det nu 9,3 miljoner kronor som kommer regionens besöksnäring till del.
”Vi vet att besöksnäringen är hårt drabbad av pandemin, vi vet också att det är en väldigt viktig näring för Gotland med stor tillväxtpotential. Att kunna vara med och stötta näringen med våra regionala utvecklingsmedel känns angeläget och viktigt.” Säger Mats Jansson, besöksnäringsstrateg vid Region Gotland.
- Text: Gotlands Förenade Besöksnäring
- Foto: Jakob Norrby
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-