-
Umeå och Skellefteå samarbetar för att attrahera möten och konferenser
Umeå och Skellefteå jobbar, som de enda städerna i Västerbotten, strategiskt med att attrahera möten och konferenser. Båda städerna har så kallade convention bureauer som på ett neutralt sätt representerar och säljer in sin stad och stöttar nationella och internationella mötesarrangörer och bokare.
Coronapandemin har skjutit den globala mötesindustrin i sank och förändrat den i grunden. Den snabba digitaliseringen och restriktioner mot att resa kräver ny kunskap och nya mötesprodukter och affärsmodeller. Nu inleder destinationsbolagen Visit Umeå och Visit Skellefteå en utvecklingsresa tillsammans med sina mötesaktörer.
”Möten och konferenser är viktiga för att skapa nya nätverk, utbyta erfarenheter, kunskap och höja kompetens. De bidrar också till besöksnäringsföretagens välmående året runt, skapar efterfrågan på god infrastruktur och driver affärsutveckling och investeringar. Därmed är de otroligt viktiga för tillväxten och utvecklingen i Västerbotten.” Säger Cecilia Frank på Visit Skellefteå.
Ett utvecklingsprogram
Visit Umeå och Visit Skellefteå har i samarbete med Region Västerbotten turism samlat information kring pandemins effekter på besöksnäringen i regionen med hjälp av enkäter som regelbundet skickats ut till företagen. Resultatet från dessa ger vid hand att företag i regionen drabbats hårt av pandemin. De hotell, konferensanläggningar och eventföretag som har sina största intäkter från konferenser, möten och evenemang är bland de värst drabbade.
Besöksnäringsorganisationerna inleder nu arbetet med ett utvecklingsprogram för aktörer i Västerbottens mötesstäder. Med syfte att skapa insikter, kunskap och utveckling kopplat till ny efterfrågan och nya behov.
”Mötesindustrin står nu inför helt nya utmaningar med en snabb digitalisering och nya kundbehov samtidigt som de flesta anläggningar har reducerad personalstyrka i och med permitteringar och uppsägningar.” Säger Gabriella Hed Vall på Visit Umeå. ”Vi ser ett stort behov att stötta våra mötesaktörer i den utvecklingsresa som nu inletts och vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att göra resan mer effektiv och framgångsrik för alla involverade parter.”
Framtidens hållbara mötesstad
Utgångspunkten blir gruppens gemensamma förståelse för att alla aspekter av hållbarhet måste vägas in när nya idéer kläcks och nya vägar prövas.
Utvecklingsprogrammet går under namnet Framtidens hållbara mötesstad och har som mål att utveckla ny kompetens och nya hållbara mötesprodukter och affärsmodeller. Projektledare för programmet är Gabriella Hed Vall, Visit Umeå och Cecilia Frank, Visit Skellefteå.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-